Sökning: "leksaker könsroller"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden leksaker könsroller.

  1. 16. Pojkar och flickors lek utomhus i förskolan : En studie om pedagogers inställning till konstruktion av könsroller

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Cecilia Svensson; Arta Selmani; [2010]
    Nyckelord :Genus; leksaker; lek; flickor; pokjar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till vad leken och leksakerna har för roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll samt vad pojkar och flickor leker för lekar och vilka leksaker de använder sig av. I uppsatsen finns envetenskaplig bakgrund där olika begrepp som är centrala för studien kommer att belysas med hjälp av olika teorier. LÄS MER

  2. 17. ”Kalle och Lisa leker med bilar och dockor ” : Pedagogers syn på barns leksaker, aktiviteter och textila aktiviteter utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Josefine Alexandersson; Erika Johannesson; [2010]
    Nyckelord :textil; förskola; genus; jämställdhet; könsroller;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Det är samhällets normer, värderingar och förväntningar som påverkar synen på könet. Som pedagog har m en stor inverkan på barns framtida syn och utveckling gällande könroller. LÄS MER

  3. 18. Barns lek och pedagogernas planering och bemötande av barnens lek ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Johanna Hansson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Min uppsats syfte är att utforska barns lek, hur de väljer att leka och hur könsrollerna träder fram i leken. Jag har även valt att belysa pedagogernas bemötande av respektive kön. Gens (2007) skriver att leken i den svenska förskolan är en av den mest könsrollsbevarande sysslan i verksamheten. LÄS MER

  4. 19. Bilar för pojkar och dockor för flickor? : barns tankar om leksaker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Lisa Ingemarsson; Therese Andreasson; [2009]
    Nyckelord :genus; pojkar; flickor; könsstereotypt; leksaker;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Den tidigare forskningen visar att pojkar och flickor i mycket storutsträckning väljer leksaker utifrån typiska könsmönster, vilketbetyder att leksaker är med och påverkar barns tankar om könsroller.Orsaken till hur barn väljer leksaker utgörs av två huvudinriktningar,dels de biologiska förutsättningarna och dels socialisationenspåverkan. LÄS MER

  5. 20. Leksaker som kommunikationsredskap mellan pedagoger och barn : En studie i förskolan utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Therese Holmqvist; Linda Pålsson; Jenny Wremp; [2009]
    Nyckelord :leksaker; genus; förskolan; pedagoger; flickor; pojkar; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i förskolan studera leksakers roll i den kommunikation som formas mellan barn och pedagoger och utifrån ett genusperspektiv urskilja yttrandet av värderingar som leksaker ger upphov till. Som metod väljer vi att observera med hjälp av videoinspelningar och som stöd till dessa använda observationer utförda med penna och papper. LÄS MER