Sökning: "leksaker könsroller"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden leksaker könsroller.
16. Pojkar och flickors lek utomhus i förskolan : En studie om pedagogers inställning till konstruktion av könsroller
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till vad leken och leksakerna har för roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll samt vad pojkar och flickor leker för lekar och vilka leksaker de använder sig av. I uppsatsen finns envetenskaplig bakgrund där olika begrepp som är centrala för studien kommer att belysas med hjälp av olika teorier. LÄS MER
17. ”Kalle och Lisa leker med bilar och dockor ” : Pedagogers syn på barns leksaker, aktiviteter och textila aktiviteter utifrån ett genusperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Det är samhällets normer, värderingar och förväntningar som påverkar synen på könet. Som pedagog har m en stor inverkan på barns framtida syn och utveckling gällande könroller. LÄS MER
18. Barns lek och pedagogernas planering och bemötande av barnens lek ur ett genusperspektiv
M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärandeSammanfattning : Min uppsats syfte är att utforska barns lek, hur de väljer att leka och hur könsrollerna träder fram i leken. Jag har även valt att belysa pedagogernas bemötande av respektive kön. Gens (2007) skriver att leken i den svenska förskolan är en av den mest könsrollsbevarande sysslan i verksamheten. LÄS MER
19. Bilar för pojkar och dockor för flickor? : barns tankar om leksaker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Den tidigare forskningen visar att pojkar och flickor i mycket storutsträckning väljer leksaker utifrån typiska könsmönster, vilketbetyder att leksaker är med och påverkar barns tankar om könsroller.Orsaken till hur barn väljer leksaker utgörs av två huvudinriktningar,dels de biologiska förutsättningarna och dels socialisationenspåverkan. LÄS MER
20. Leksaker som kommunikationsredskap mellan pedagoger och barn : En studie i förskolan utifrån ett genusperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att i förskolan studera leksakers roll i den kommunikation som formas mellan barn och pedagoger och utifrån ett genusperspektiv urskilja yttrandet av värderingar som leksaker ger upphov till. Som metod väljer vi att observera med hjälp av videoinspelningar och som stöd till dessa använda observationer utförda med penna och papper. LÄS MER