Sökning: "leksaker könsroller"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden leksaker könsroller.

  1. 6. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  2. 7. Aktiva pojkar och passiva flickor : Genus i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Maja Eriksson; [2014]
    Nyckelord :genus; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med min kandidatuppsats är att undersöka hur föreställningar om kön kommer till uttryck i barnlitteratur och på vilka sätt barnböckerna förhåller sig till traditionella normer och värderingar gällande kön och könsroller. Med utgångspunkt i fem populära barnböcker undersöks följande frågeställningar: Vilka roller tar personerna i boken och hur förhåller sig dessa roller till traditionella föreställningar om vad som är kvinnligt respektive manligt? Vad gör personerna i boken som kan tolkas som stereotypt respektive normbrytande? Vilka identiteter har personerna i boken, hur ser de ut, vad har de för kläder, leksaker och färger runt sig? Avslutningsvis kommer jag också att jämföra barnböckerna och diskutera likheter, skillnader, övergripande mönster, samt diskutera möjliga förklaringar till varför det ser ut som det gör. LÄS MER

  3. 8. Populärkulturella influenser i förskolebarns fria utelekar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad

    Författare :Elisabeth Frykman; Kajsa Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Barn; lek; media; medialekar; könsroller; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur medialiserad populärkultur påverkar barn i deras utelekar och om det finns någon skillnad på pojk-lekar och flick-lekar. Frågeställningar som vi utgick ifrån var: Inspirerar medialiserad populärkultur barns fria utelek? Vilka sorts lekar är det det handlar om? Är det skillnad på vilken typ av populärkultur som inspirerar flickor respektive pojkar? Undersökningen genomfördes i barnens närmiljöer utomhus, urvalsgruppen bestod av 28 barn i åldern ett- till sex år. LÄS MER

  4. 9. Pojkar är starka, flickor är rosa. : En studie av leksaksreklam riktad till barn.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Admira Kajdic; Madeleine Pousar; [2013]
    Nyckelord :gender; heteronormativity; masculinity; gender roles; toys; the inner and outer sphere of labor; passive and active; pink.; Genus; heteronormativitet; maskulinitet; könsroller; leksaker; den inre och yttre sfären; arbetsdelningen; passiv och aktiv; rosa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska leksaksreklam riktad till barn. Genom att använda oss av reklamklipp från det sociala mediet YouTube vill vi undersöka hur manligt respektive kvinnligt samt heteronormativitet konstrueras i dessa. LÄS MER

  5. 10. Genuskonstruktioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Söderlund; Gabriella Ekdahl; [2013]
    Nyckelord :förskola; genus; genuskonstruktioner; fri lek; observationsstudie;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att synliggöra de könskonstruktioner som etablerades, överträddes eller upprätthölls på en förskola i Uppsala. Barn mellan 3 och 5 år samt förskolans pedagoger observerades för att vi skulle kunna besvara vår frågeställning: Vilka genuskonstruktioner skapas i interaktionen mellan barn-pedagog och barn-barn i den fria leken? Kan interaktionen sägas återskapa eller dekonstruera traditionella könsroller? Vi observerade vid ett flertal lektillfällen hur både barn och pedagoger genom sin interaktion med varandra upprätthöll traditionella könsroller eller genusmönster. LÄS MER