Sökning: "leva med barn som har ALL"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden leva med barn som har ALL.

  1. 1. Behöver vi gifta oss? : En jämförelse av den rättsliga ställningen för en efterlevande sambo i Sverige, Norge och Danmark.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Wilma Tukonen; [2023]
    Nyckelord :Internationell familjerätt; Samborätt; Norsk familjerätt; Dansk familjerätt; Sambors efterlevandeskydd;

    Sammanfattning : There are various forms of living arrangements in the modern society. Cohabit-ing has since the 1970s become an increasingly more common way of living in the Nordic countries. In Sweden alone there are approximately 1,5 million peo-ple living in cohabitation relationships and they can be found amongst all social classes and ages. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors erfarenheter av att leva med postpartumdepression : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Elin Lundqvist; Nalia Alba Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Women; Experiences; Postpartum depression; Kvinnor; Erfarenheter; Postpartumdepression;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett globalt växande folkhälsoproblem, där depression är den vanligaste diagnosen. En typ av depression är postpartumdepression, som drabbar kvinnor i nära anslutning till förlossningen av barn. Uppskattningsvis drabbas ca tio procent av alla kvinnor som föder barn världen över av postpartumdepression. LÄS MER

  3. 3. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Louise Pira; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; barns hälsa; rörelsefrihet; trafikmiljö; vardagsmiljö; trygghet; säkerhet;

    Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER

  4. 4. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Norrgren; [2023]
    Nyckelord :samnyttjan; samnyttjande; samverkan; skolgård; förskolegård; lekmiljö; barn; gestaltning;

    Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa om hållbar utveckling : Lågstadielärares begreppsuppfattning och tolkningar av undervisning om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Berglund; [2023]
    Nyckelord :Undervisning om hållbar utveckling; lågstadiet; lärares uppfattningar; pluralism; handlingskompetens; sociala; ekonomiska och ekologiska perspektiv på hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att belysa om olika samhällsfunktioner och hur vårt sätt att leva på kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. All undervisning ska enligt skolans styrdokument genomsyra ett övergripande miljöperspektiv, där eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de själva kan vara med och påverka och ta ansvar för den miljö de vistas i. LÄS MER