Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogers uppfattning om flerspråkighet för elever med hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Maxedius; Petra Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; hörselnedsättning; stöd; stödfunktioner; digitala verktyg; tidig språktillägnande; tillgängligt språk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskap om flerspråkighet i kombination med hörselnedsättning, utifrån hur pedagogers förväntningar skapar förutsättningar för elever, inom specialverksamheter, att utveckla sin flerspråkighet. För att kunna svara på syftet ställde vi tre frågeställningar: Hur uppfattar pedagoger, som arbetar med målgruppen elever med hörselnedsättning, flerspråkighet? Hur beskriver pedagogerna att de arbetar stödjande för flerspråkiga elever med hörselnedsättning? Hur ser pedagogerna på digitala verktyg som stöd i undervisning för flerspråkiga elever med hörselnedsättning? Utifrån dessa frågor genomförde vi en kvalitativ intervjustudie med nio pedagoger verksamma inom specialverksamheter för döva och hörselskadade elever. LÄS MER

  2. 2. Språken och eleven : Några pedagogers syn på flerspråkighet och språkutveckling på en mångkulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anna Eklund; [2010]
    Nyckelord :Språkutveckling; flerspråkighet; tvåspråkighet; pedagogers; mångkulturell;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att ta reda på hur språkutvecklingen kan främjas i skolan, med tanke på det mångkulturella samhälle vi lever i idag. För att göra detta har jag gjort en kvalitativ analys med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteraturens funktion i förskolan : - Används barnlitteratur enbart som valium för barn?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Ann-Chatrin Eriksson; Annicka Enell; Ann-Charlotte Lennartsson; [2008]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Flerspråkighet; språkutveckling; valium; visuellt berättande;

    Sammanfattning : Gemensamt för oss tre studerande och verksamma pedagoger är att vi anser att barnlitteratur är ett intressant hjälpmedel i vår yrkesutövning. Efter att vi tagit del av en studie som docent Ann-Katrin Svensson genomfört där det framkom att läsning inte är så prioriterad i verksamheten som pedagogerna själva trodde, väcktes vår nyfikenhet över att försöka ta reda på vilken funktion barnlitteratur har i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Elevers syn på lärande och skolsituation i en mångkulturell skola

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marika Norrman Svensson; [2005]
    Nyckelord :Mångkulturism; flerspråkighet; skolsituation; lärande; Handels-och administrationsprogrammet;

    Sammanfattning : Mångkulturell skola är inget nytt, vi har alltid varit olika på många sätt, det handlar inte enbart om olika kulturell bakgrund. Vi ska öka förståelse och kunskaper om varandras olikheter och på det sättet få en ännu bättre skolsituation. LÄS MER