Sökning: "livsåskådningar kristendomen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden livsåskådningar kristendomen.

  1. 1. Analys av Martin Hägglunds kristendomskritik : Prövning av kritikens hållbarhet genom en rekonstruktion av de livsåskådningsmässiga förutsättningarna och premisserna för hans kristendomstolkning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Etik och religionsfilosofi

    Författare :Håkan Toll; [2023]
    Nyckelord :Ateism; existentialism; kristendom; livsåskådningsforskning; materialism; naturalism; teism;

    Sammanfattning : Martin Hägglunds kristendomstolkning i boken Vårt enda liv analyseras och jämförs med teologen och existentialisten Paul Tillichs kristendom uttryckt i boken The Courage to be. Frågan om vilka livsåskådningsförutsättningar och premisser som ligger till grund för Hägglunds religionskritik och frågan om hans kritik är rationellt berättigad behandlas. LÄS MER

  2. 2. Skoldebatten om religionskunskapen i Lgr11 : Tolerans för mångfald eller normerande svenskhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Östblom; [2020]
    Nyckelord :Religionskunskap; Nynationalism; Skolpolitiska aktörer; Social identitetsteori;

    Sammanfattning : Efter att ha gjort en genomgång av religioners representation i Lgr11 stod det klart att kristendomen fått ett betydligt större fokus än andra religioner och livsåskådningar. Genom att undersöka hur den skolpolitiska debatten såg ut vid införandet av nuvarande kursplan i religionskunskap (2010-2011) sökte jag svar på mina forskningsfrågor: Varför ser innehållet i kursplanerna för religion för grundskolan ut som det gör; Vilka aktörspositioner kan urskiljas; Hur har debatten om innehållet i kursplanen mellan de olika aktörspositionerna sett ut; Vilka argument yttras för- och emot att kristendomen ska ha en särställning i svensk religionskunskap samt Hur kan kursplanens utformning förstås utifrån ett social identitets-teoretiskt perspektiv? För att besvara forskningsfrågor utfördes en dokumentanalys av kursplanen i religionskunskap samt en argumentationsanalys av debatten kring kursplansrevideringen 2010. LÄS MER

  3. 3. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : religionslärarens roll i den objektiva och neutrala undervisningen

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Björsson; Alice Collin; [2018]
    Nyckelord :icke-konfessionell religionsundervisning; dilemma; objektiv;

    Sammanfattning : Religionsundervisning finns i olika former och kontexter. Den rådande religionsundervisningen i Sverige benämns som icke-konfessionell och ska därmed vara objektiv och neutral. LÄS MER

  4. 4. ”Kristendomen och de andra världsreligionerna” : En jämförande studie av kursplanerna för religionskunskap i Sverige, Finland och Norge

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christoffer Lööf Ljunglund; [2015]
    Nyckelord :religionskunskap; kursplaner; kristendom; pluralism; Sverige; Finland; Norge;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sitt avstamp i de nya svenska kursplanerna för religionskunskap som trädde i kraft år 2011. Här fick kristendomen behålla sin särställning gentemot de andra världsreligionerna trots att skolverkets förslag såg annorlunda ut. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapen, kristendomen och lärarna : En studie av gymnasielärares förhållningssätt till kristendomen i undervisningen om religioner och livsåskådningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Britt Nordgren; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Halvstrukturerade intervjuer; Lärarperspektiv; Religionskunskap; Kristendom;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för kristendomens betydelse för religionskunskapens ämnesidentitet ur ett lärarperspektiv. Huvudfrågeställningen i uppsatsen är vilken betydelse gymnasielärare ger kristendomen som innehåll inom religionskunskapsämnet. LÄS MER