Sökning: "livsvärldsfenomenologi pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi pedagogik.

  1. 21. Hur går det i skolan? En studie av extremt mycket för tidigt födda barns skolgång speglad genom föräldrars berättelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Karrin; [2013-03-04]
    Nyckelord :extremt mycket för tidigt födda barn; behov; svårigheter; utredning; diagnos; skolsituation; agerande; bemötande; kunskap; framtid;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer med föräldrar till extremt prematura barn, klargöra hur dessa barns skolsituation gestaltat sig. Studien avsåg att lyfta fram hur förutsättningarna sett ut såväl socialt som kognitivt i skolan för dessa barn, vilka behov och vilka svårigheter de har eller har haft, vilket eventuellt stöd de har eller har fått samt hur bemötandet ifrån skolan varit. LÄS MER

  2. 22. Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Heléne Jonsson; Anna Nord; [2012-10-29]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; skolutveckling; styrdokument och rektorer;

    Sammanfattning : Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument. LÄS MER

  3. 23. En narrativ retrospektiv analys om drömmar om ett arbetsliv efter gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ragnhild Sorin; [2012-10-29]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; inkludering; särskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på eller belysa hur några ungdomars framtidsdrömmar, för-väntningar, visioner och önskemål har infriats – från det att de slutade gymnasiesärskolan för ett eller två sedan till dags datum. • I vilken mån upplever de att drömmarna eller förväntningarna har infriats? • Hur beskriver ungdomarna övergången från skolan till arbetslivet? • Vilka hinder och möjligheter framträder i deras utsagor? • Hur upplever de att den yrkes- och arbetslivsförberedande processen på gymnasie-särskolan har fungerat? Teori: Studien använder sig av fenomenologiska livsvärldsberättelser som tolkats utifrån ett herme-neutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. "Lugn och ro och lite tålamod. Vi fixar det". Tre livsberättelser om läsning i skolans värld

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Klintberg; [2012-10-03]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att ur ett livsvärldsperspektiv undersöka hur tre elever med lässvårigheter/dyslexi upplever skolan och sina studier. Studien vill även ta reda på hur eleverna ser på stödinsatser och vilka behov av dessa de anser sig ha. LÄS MER

  5. 25. Svart på vitt. Fyra lärares erfarenheter av arbetet med åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gitte Andersson; [2012-10-01]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; dokumentation; åtgärdsprogram; särskilt stöd; styrdokument; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Genom att ta del av fyra år 6-9-lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med åtgärdsprogram är syftet med studien att få svar på följande frågeställningar: 1. Vilka förutsättningar upplever lärarna att de har i arbetet med åtgärdsprogram, dvs rent praktiskt kunna upprätta, implementera, utvärdera och följa upp det som står i åtgärdsprogrammen? 2. LÄS MER