Sökning: "livsvärldsfenomenologi pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi pedagogik.

  1. 6. Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Johansson; Maria Kristiansson; [2020-01-15]
    Nyckelord :dyslexi; skrivande; livsvärldsfenomenologi; relationellt perspektiv; samlärande; salutogen undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter och upplevelser har nio elever med dyslexi av skrivande i olika situationer? • Hur upplever dessa elever att de anpassningar och stöd som finns dokumenterat kring dem kopplat till skrivande fungerar? Studien utgår från en livsvärldsfenomenologisk ansats, där vi med hjälp av kvalitativa livsvärldsintervjuer tagit del av hur nio elever, diagnostiserade med dyslexi, erfar och upplever skrivande i de olika regionala världar där skrivande sker. LÄS MER

  2. 7. Barns rätt till integritet : En kvalitativ studie om fyra förskollärares syn på hur de tar hänsyn till barns integritet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Ljungberg; Jennifer Svensson-Gradin; [2018]
    Nyckelord :Integritet; Förskola; Förskollärare; Rättigheter; Livsvärldsfenomenologi; Kvalitativ; Omsorg; Relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ intervjustudie har vi undersökt några förskollärares syn på hur de tar hänsyn till barns integritet i förskolan. Syftet har varit att ta reda på hur några förskollärare beskriver barns rätt till integritet och hur de beskriver olika dilemman i arbetet med barns integritet. LÄS MER

  3. 8. "Det är inget jobbigt ämne" : En studie om högstadieelevers upplevelser av musikämnets teoretiska och praktiska dimensioner

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marcus Jönsson; [2016]
    Nyckelord :intervjustudie; livsvärldsfenomenologi; musik; pedagogik; praktik; teori;

    Sammanfattning : I kursplanen för musik i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) ingår både teoretiska och praktiska förmågor som eleverna ska utveckla. Studien syftar till att få insikt i hur eleverna på högstadiet upplever teoretiska och praktiska dimensioner i musikundervisningen, utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Martina Nilsson; Gunilla Österberg; [2015-11-28]
    Nyckelord :Matematik; grundsärskola; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. Teori: Studiens utgångspunkt är en livsvärldsfenomenologisk ansats, då det var lärarnas upplevelser som var det intressanta att ta del av. LÄS MER

  5. 10. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER