Sökning: "livsvärldsfenomenologi pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi pedagogik.

  1. 16. Lärares livsvärld. Fyra lärares förutsättningar att arbeta med elever med autismspektrum i en förändrad skola för alla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Larsson; [2014-06-23]
    Nyckelord :livsvärld; lärarroll; autism; lagändring; en förändrad skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: I och med en förändring i skollagen den 1 juli 2011 tillhör elever med autismspektrumtillstånd, utan utvecklingsstörning, grundskolan och inte längre särskolan. Denna förändring i lagtexten innebär stora förändringar för innebörden av ”en skola för alla” och förutsättningar för en sådan, därav användningen av ”en förändrad skola för alla”. LÄS MER

  2. 17. Hörs det tysta ropet? Fyra unga vuxnas upplevelser av att vara tyst under grundskoletiden och samtidigt varit i skolsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Henrika Ivansson; [2014-05-06]
    Nyckelord :tysta elever; blyghet; skolsvårigheter; särskilt stöd; självkänsla; specialpedagogik; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur några tysta elever i skolsvårigheter upplevt sin grundskoletid. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: • Hur beskriver eleverna sin grundskoletid och de svårigheter de upplevt? Hur är det att vara en tyst elev? • Hur upplever eleverna att de blivit bemötta av lärare respektive kamrater under sin grundskoletid? • Vilket specialpedagogiskt stöd har eleverna fått och upplever de att det överensstämmer med deras behov av stöd? Vad upplevs som positivt respektive negativt? • Hur upplever eleverna att grundskolan har bidragit till deras självbild och självkänsla? Teori och metod: Studien utgick ifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats där respondenternas egna erfarenheter lyftes fram. LÄS MER

  3. 18. AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Peter Johansson; [2014-04-10]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; inkludering; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet preciseras i följande två frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 19. Världen genom Lisas ögon. En livsvärldsfenomenologisk studie om förståelsen för de kommunikativa handlingar en flicka med autism uttrycker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2014-04-10]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; autism; videoobservationer; kommunikation och lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Ett övergripande syfte med studien är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats beskriva, tolka och förstå de kommunikativa handlingar en flicka med autism ger uttryck för inom ramen för en specifik lärandekontext inom förskolan. Ett annat syfte med studien är att diskutera förutsättningar för förskolepersonalens kommunikativa handlingsberedskap i mötet med barn med autism. LÄS MER

  5. 20. Att organisera för klassrumsinteraktion

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Karin Bybro; [2014]
    Nyckelord :interaktion; lärande; samlärande; relationell pedagogik; reflektion; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen vänder sig till dig som är intresserad av betydelsen av interaktion för lärande i klassrummet. Aktuell forskning tar sin utgångspunkt i att elever lär genom att interagera med varandra såväl som med läraren och förmedlingspedagogik har inte längre en framträdande roll i skolan, vilket stöds av vetenskap om lärande. LÄS MER