Sökning: "livsvärldsfenomenologi pedagogik"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi pedagogik.
11. Genom svårigheter mot stjärnorna Ad astra per aspera En kvalitativ studie av undervisning och stöd, delaktighet samt förslag för bättre organiserad undervisning och stöd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktig vid utformandet av det stödet samt undervisningen. Jag är även nyfiken på hur eleven vill organisera sin undervisning och stöd på ett annat sätt. LÄS MER
12. Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: Hur har de unga vuxna upplevt det särskilda stödet? Vilken betydelse har det särskilda stödet haft för de unga vuxnas självbild? Hur hade de unga vuxna önskat att det särskilda stöd som de fått sett ut? Teori: Studien tar sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats då studiens syfte är att tillföra kunskap om enskilda personers unika upplevelser av särskilt stöd. LÄS MER
13. Extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av sex lärares upplevelser
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Studiens övergripande syfte var att belysa lärares upplevelser av extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter. För att besvara detta syfte utformades tre frågeställningar: Vilka extra anpassningar och medvetna metodval upplever lärarna att de använder för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka möjligheter och hinder upplever lärarna i arbetet kring elever i läs- och skrivsvårigheter? Hur upplever lärarna organisationen kring extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen är avgörande för individens utveckling. LÄS MER
14. På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande frågeställningar: • I vilken mån har eleverna känt sig delaktiga i beslut som rör sin läs- och skrivutveckling och hur upplever eleverna de beslut som fattas? • Hur upplever eleverna den hjälp de har fått inom klassens ram och eventuella extra insatser? • Vilka önskningar har eleverna gällande sin läs- och skrivundervisning? Utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats har vi försökt få en förståelse för hur yngre elever upplever delaktighet. LÄS MER
15. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER