Sökning: "lth helsingborg"
Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden lth helsingborg.
1. Utforskning av digitalt hjälpmedel för förbättrad munhygien hos kognitivt sjuka i hemvården
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknikSammanfattning : A growing population with increasing life expectancy means that the proportion of cognitively ill people is increasing. This puts pressure on the home care service due to lack of time and resources, which leads to a decline in the well-being and quality of life of care recipients. LÄS MER
2. Klimatsmart betongbyggande
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ByggnadsfysikSammanfattning : One of the main sustainability goals in Sweden is to reduce the nations greenhouse gas emissions to a net-zero level by 2045. This is a national implementation of the Paris- Agreement. To achieve this goal measures need to be taken in all industrial sectors. LÄS MER
3. Skumglas som ballast i betong - En experimentell studie om hur betongens hållfasthet och värmekonduktivitet påverkas
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ByggnadsmaterialSammanfattning : I byggbranschen förekommer ett stort antal material vilka används i 50 000 olika byggvaror. Materialets estetik samt fysiska egenskaper är faktorer som beaktas vid materialval och ett material som till stor del tillfredsställer många krav är betong. LÄS MER
4. Optimering av mötesstation på enkelspårig bana
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus HelsingborgSammanfattning : Examensarbetet kommer att undersöka om man genom utveckling av konventionell enkelspåriga stationer (driftplatser) kan få ett mer säkert och kostnadsreducerande alternativ.... LÄS MER
5. Val av spänning och frekvens i den svenska järnvägens kontaktledningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus HelsingborgSammanfattning : For historical reasons, Swedish railways use 15 kV/16? Hz overhead contact lines for train traction, while the most common standard worldwide is 25 kV/50-60 Hz. This leads to higher investment costs for railway conversions and expansions, and to greater energy losses in the distribution of electricity to the trains. LÄS MER