Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Stridens symboler & maktens märken : en studie av gotlands bildstenar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Annika Ragnarsson; [2011]
    Nyckelord :Picture stone; standing stone; Gotland; Iron Age; Roman Iron Age; Migration Period; archaeology; symbol; sign; warfare; power;

    Sammanfattning : This thesis is concerned with the earliest picture stones on Gotland. The study will focus on the interpretation of the motives and symbols that are shown on the stones. LÄS MER

  2. 2. Myt, ritual och konsumtion : Religionsvetenskapliga studier kring konsumism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Kristoffer Larsson; [2011]
    Nyckelord :Konsumism; myter; ritual; konsumtion; Bruce Lincoln; Victor Turner; märkesgemenskaper; konsumtionssymboler; köpcentra och stormarknader; rituellt rum;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka konsumism med hjälp av religionsvetenskapliga teorier om ritual och myt. Med hjälp av framförallt Victor Turners ritualteori och Bruce Lincolns mytteori studerar vi exempelfallen Harley Davidson, Saab, Coca-Cola, Corona, Mountain Dew och Snapple samt hur köpcentra och stormarknader kan fungera som rituellt rum. LÄS MER

  3. 3. Logotyper och företagsmärken : Att lägga märke till märkliga märken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för innovation, design och produktutveckling

    Författare :Kristin Alm; Alice Öberg; [2007]
    Nyckelord :Logotypes; corporate brands; symbolism; perception; colour; Logotyper; företagsmärken; symboler; uppmärksamhet; färg;

    Sammanfattning : C-uppsats vars huvudsyfte var att undersöka hur stor igenkänning människor har av företagsmärken utan att logotypen finns med. Genom att arbeta med både en kvalitativ och kvantitativ metod har vi fått fram våra resultat, detta genom att våra respondenter besvarade en enkät. LÄS MER

  4. 4. Varumärkets funktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kajsa Björnheden; [2005]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ända sedan civilisationens begynnelse har människan använt sig av olika former av märkning, såväl i syfte att markera ägande som att visa på ursprung, det senare i båda geografisk och kommersiellt hänseende. Det sätt på vilket märkningen har använts har utvecklats med tiden, och i hög grad kommersialiserats. LÄS MER