Sökning: "mätinstrument idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden mätinstrument idrott.

  1. 1. Socialt stöd som moderator mellan stress och idrottsrelaterad utbrändhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Felicia Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Athletes; Burnout; Social Support; Perceived Stress; Idrottare; Socialt stöd; Upplevd stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att studera socialt stöd som moderator i relationen mellan stress och idrottsrelaterad utbrändhet bland idrottande ungdomar. Deltagarna valdes via ettstrategiskt bekvämlighetsurval och krav att ha minst 3 träningar i veckan utöver tävling inom sin idrott. Totalt deltog 91 ungdomar i studien (M=17,3 SD=0.98). LÄS MER

  2. 2. I rörelse : En komparativ studie av nivå och mängd fysisk aktivitet hos elever på gymnasiesärskolan jämfört med gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Igor Engström; Martin Segerlund; [2017]
    Nyckelord :Physical activity; MVPA; physical education; mental retardation; heart rate; pedometer; Gymnasiesärskola; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; utvecklingsstörning; MVPA; pulsmätare; stegräknare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra mängden och nivån på fysisk aktivitet under skoldagen, där även lektioner i idrott och hälsa ingår, hos elever på gymnasie- och gymnasiesärskolan. Metod: Målgruppen utgjordes av en klass från gymnasiesärskolan bestående av sex elever och45 elever från fyra klasser från årskurs 1–3 i gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Hur aktiva är eleverna?En sammanställande litteraturstudie om andel fysisk aktivitet på idrottsundervisningenHur aktiva är eleverna?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julius Gerth; Tobias Modigh; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barn och ungdomar runt om i världen är inte tillräckligt fysiskt aktiva. Så även i Sverige. Politik och media ställer krav på skolsektorn att bidra till hälsouppdraget; att sträva efter att erbjuda elever fysisk aktivitet dagligen. Till viss del ställs detta krav på Idrott och hälsa som en arena för fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan motivationsklimat och psykologiskt välbefinnande hos unga elitfotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ellinor Söderlund; Hampus Haaranen; [2017]
    Nyckelord :Glädje till idrott; lagsammanhållning; psykologiskt välbefinnande; tränarens beteende; utvecklingsmiljö; unga elitfotbollsspelare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om miljöfaktorerna: lagsammanhållning, tränarens beteende och upplevd utvecklingsmiljö hade indirekta effekter på fotbollsspelares psykologiska välbefinnande genom glädje till fotbollen. Urvalet och datainsamlingen skedde genom ett samarbete med en ungdomsakademi i en svensk elitfotbollförening. LÄS MER

  5. 5. Effekter av en idrottspsykologisk utbildningsintervention för friidrottstränare : med fokus på tränares förhållningssätt och ungdomars motivation och upplevelse av tävlingsnervositet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anita Akkanen; Malin Sundström; [2015]
    Nyckelord :intervention; competitive anxiety; motivation; youth; coaches; intervention; tävlingnervositet; motivation; ungdomar; tränare;

    Sammanfattning : Abstract Aim: Since there is a lack of research based educational interventions concerning the relationship between coaches and young athletes, the aim of this study was to implement and examine the effects of sport psychology intervention for coaches in a track and field club. The research questions were: What are the effects of an educational intervention for coaches, with focus on a motivational climate, on: A) the coaches´ coaching approach B) their athletes´ goal orientation and C) their athletes´ perceived competitive anxiety? Method: The coach education stretched over two months and consisted of four two-hour lessons with focus on motivational climate, goal orientation and sport anxiety. LÄS MER