Sökning: "mål i särskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden mål i särskolan.
21. IUP i särskolan : En kvalitativ innehållsanalys av indiviuella utvecklingsplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Att upprätta individuella utvecklingsplaner blev 2006 obligatoriskt för alla elever i den obligatoriska skolan. Planen ska fungera som ett stöd för elevens lärande och sociala utveckling. LÄS MER
22. Betyg och bedömning i grundsärskolan : En studie om fem grundsärskolelärares användning av betyg och bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Följande empiriska studie har som syfte att ta reda på hur grundsärskolelärare använder sig av betyg i sitt arbete, vad dessa enligt lärarna har för relevans för eleverna samt om de anser att betygen är en exkluderande faktor ute i samhället. Studien bygger på halvstrukturerade intervjuer med fem grundsärskolelärare. LÄS MER
23. Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgåttfrån frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anserpedagogerna om rörelse i undervisningen?Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det isin tur kunde påverka inlärningsförmågan. LÄS MER
24. Grav språkstörning : En studie om konsekvenser och arbetssätt inom särskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Att kunna läsa och skriva är inte en självklarhet för alla, inte heller att genom sitt språk kunna göra sig förstådd. Detta ställer ofta till svårigheter för eleven och omgivningen. Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka konsekvenser den grava språkstörningen kan medföra för elever i särskolan. LÄS MER
25. Fysisk aktivitet i särskolan Tillsammans kan vi göra mycket
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte:Vi vill beskriva vilken betydelse fysisk aktivitet har för eleverna i särskolan och vilken rollpedagogernas/elevassistenternas attityd till fysisk aktivitet har för dess förekomst underskolvardagen.MetodVi valde att använda oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Vi intervjuade femelevassistenter och fyra pedagoger. LÄS MER