Sökning: "mål i särskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden mål i särskolan.

  1. 21. IUP i särskolan :   En kvalitativ innehållsanalys av indiviuella utvecklingsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Sandberg; [2010]
    Nyckelord :IUP; särskola; specialpedagogik; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Att upprätta individuella utvecklingsplaner blev 2006 obligatoriskt för alla elever i den obligatoriska skolan. Planen ska fungera som ett stöd för elevens lärande och sociala utveckling. LÄS MER

  2. 22. Betyg och bedömning i grundsärskolan : En studie om fem grundsärskolelärares användning av betyg och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Diana Gutherc; [2010]
    Nyckelord :grundsärskolelärare; normativitet; betyg; skollagen;

    Sammanfattning : Följande empiriska studie har som syfte att ta reda på hur grundsärskolelärare använder sig av betyg i sitt arbete, vad dessa enligt lärarna har för relevans för eleverna samt om de anser att betygen är en exkluderande faktor ute i samhället. Studien bygger på halvstrukturerade intervjuer med fem grundsärskolelärare. LÄS MER

  3. 23. Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan

    C-uppsats,

    Författare :Niklas Knutsson; Josefin Gillholm; [2010]
    Nyckelord :Rörelse motorik ; sinnen; inlärningsförmåga; peda;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgåttfrån frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anserpedagogerna om rörelse i undervisningen?Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det isin tur kunde påverka inlärningsförmågan. LÄS MER

  4. 24. Grav språkstörning : En studie om konsekvenser och arbetssätt inom särskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Eva Danielsson; [2010]
    Nyckelord :kommunikation; språk; grav språkstörning; konsekvenser; arbetsätt;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är inte en självklarhet för alla, inte heller att genom sitt språk kunna göra sig förstådd. Detta ställer ofta till svårigheter för eleven och omgivningen. Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka konsekvenser den grava språkstörningen kan medföra för elever i särskolan. LÄS MER

  5. 25. Fysisk aktivitet i särskolan ­ Tillsammans kan vi göra mycket

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Friederike Larsson; Elisabeth Andersson; [2008]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte:Vi vill beskriva vilken betydelse fysisk aktivitet har för eleverna i särskolan och vilken rollpedagogernas/elevassistenternas attityd till fysisk aktivitet har för dess förekomst underskolvardagen.MetodVi valde att använda oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Vi intervjuade femelevassistenter och fyra pedagoger. LÄS MER