Sökning: "mål i särskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden mål i särskolan.

  1. 16. I särskolans spår. Hur kan man förstå särskolans läroplaner över tid i relation till begrepp som värdegrund och bedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Carlsson; Lena Hagström; [2012-04-30]
    Nyckelord :särskola; läroplan; Lgr 11; Lgrsä 11; värdegrund; individualisering; demokrati; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trädde en ny läroplan för särskolan i kraft. Skrivningen ”efter sina förutsättningar” har nu tagits bort. Särskolans elever skall uppnå godkänd nivå i kursplanens ämnen. Lärare i särskolan har gett uttryck för en oro över dessa förändringar. LÄS MER

  2. 17. Mellan vardag och politik : pedagoger på en grundsärskola resonerar kring meningsfullhet i sitt dagliga arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Birte Johansson; [2011]
    Nyckelord :politik; grundsärskola; makt; betyg; vardag; funktionsnedsättning; lärarroll; samverkan; inkludering;

    Sammanfattning : Bakgrund Särskolan har en speciell position i samhället. Barnen som undervisas där växer upp till ett liv som skiljer sig från livet en icke-funktionshindrad person lever. LÄS MER

  3. 18. Framgångsrik matematikundervisning. En studie om matematikundervisningens organisation på högstadiet för elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Alvhage; [2010-04-08]
    Nyckelord :matematik; individintegrerad; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan är en grupp elever som jag upplever ofta kommer i kläm i grundskolan. Syftet med studien är att studera hur skolan organiserar lärandemiljöerna i matematik på högstadiet för de elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan (individintegrerade). LÄS MER

  4. 19. Bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan : Lärarnas syn på kartläggning, dokumentation och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Pettersson John; [2010]
    Nyckelord :Träningsskola; utvecklingsstörning; bedömning; pedagogisk kartläggning; dokumentation;

    Sammanfattning : Kvalitet i särskolan handlar enligt Skolverket (2001a) om de mål som formulerats för elevernas undervisning. Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare arbetar med bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan. LÄS MER

  5. 20. Att implementera teori i praktik

    C-uppsats,

    Författare :Tina Ryberg; Maria Serkitjis; [2010]
    Nyckelord :Särskola; demokrati; elevinflytande;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar ävenbehandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ettelevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. LÄS MER