Sökning: "mål med idrott i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden mål med idrott i skolan.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. Friluftslivets ändlighet eller oändlighet : En kvalitativ studie av lärarens påverkansfaktorer i friluftsliv inom idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dimitra Polidis; Viktor Petrov; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Skola; Undervisning; Idrott och hälsa; Påverkansfaktorer; Lärarens syn; Ramfaktorteori; Habitus; Yttre faktorer; Lärare; Aktiviteter; Begränsning; Möjlighet; Geografisk; Högstadium; Gymnasium; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarens val av aktiviteter i friluftsliv inom idrott och hälsa samt huruvida lärarens habitus påverkar valet. Studiens fyra frågeställningar var: Hur ser läraren på friluftsliv? Vilka aktiviteter undervisar läraren i på skolan inom friluftsliv? Vilka faktorer påverkar stoffurvalet inom friluftsliv? Påverkas läraren av sin habitus i friluftsliv vid val av aktiviteter? Metod Studien har en kvalitativ ansats och sammanlagt sex lärare i idrott och hälsa intervjuades utifrån ett semistrukturerat intervjuformat. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. LÄS MER

  4. 4. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Philip Hedbris; Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :Frilufts-undervisning; outdoor education; värdefull undervisning; ny kursplan; undervisnings-kultur;

    Sammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER

  5. 5. Motivationsteknik för ungdomsidrott : En studie av tränares erfarenheter om att behålla ungdomar inom föreningsidrotten

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Jonatan Dagnå; Anton Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Motivation; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte  Studien syfte utgick från ett problem inom svensk föreningsidrott där majoriteten av avhopp sker i 13–16 årsåldern. Därför undersöktes det hur tränare inom svensk föreningsidrott arbetar för att motivera ungdomar i denna ålder till att stanna och fortsätta engagera sig. LÄS MER