Sökning: "målspråk spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden målspråk spanska.

  1. 1. Hur man lär sig spanska ur ett elevperspektiv : 18 elevers upplevelse och erfarenhet av inlärning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Felicia Sánchez Hermansson; [2024]
    Nyckelord :students’ perspective; teaching material; Spanish; action-oriented approach; target language in the classroom; elevperspektiv; läromedel; spanska; action-oriented approach; målspråk i klassrummet;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har en studie om elevers perspektiv på spanskundervisning och övningar för språkinlärning på högstadiet genomförts. Studien inkluderar 18 elevers svar på en enkät följt av fem fördjupande intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Språkliga resurser och kompetenser i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mahmoud Mohamed Ali Refaat Ali; Daniela Podikova Andersen; [2023]
    Nyckelord :Flexibel användning av språkliga resurser i lärande; förstaspråk; kommunikativ färdighet; källspråk; moderna språk; målspråk; språkliga kompetenser. ;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en analys av språkliga resurser som används i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9. Vi har också analyserat vilka språkliga kompetenser som tränas under denna undervisning. LÄS MER

  3. 3. Kontrastiv analys i inlärning av spanska som målspråk : - en studie utifrån elevernas perspektiv i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Caraza; [2020]
    Nyckelord :contrastive analysis; Spanish acquisition; Spanish language learning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how the Spanish students in a 6th grade class of primary school consider contrastive analysis approaches in the acquisition of a third language. This study also makes use of a sociocultural perspective that is in relation with the language acquisition perspective and puts its mark in the study. LÄS MER

  4. 4. INFLUENCIA INTERLINGÜÍSTICA EN ADQUISICIÓN DE NUEVAS LENGUAS. Estudio realizado con estudiantes multilingües de un instituto sueco

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Lili Garay Katona; [2017-08-02]
    Nyckelord :spanska; flerspråkighet; modersmål; målspråk; språkligt inflytande; inställning; gymnasiet; Sve-rige; multilingüismo; lengua primera; lengua meta; influencia interlingüística; actitud; instituto; Suecia;

    Sammanfattning : De flesta studier om andraspråksinlärning kretsar kring modersmålets (L1) påverkan när det gäller språkinlärning där man inte brukar ta hänsyn till personens hela språkbakgrund som kan vara rele-vant när man lär sig ett nytt språk. Syftet med denna studie är att utforska hur elevernas egna språk-bakgrund aktiveras när de stöter på ett helt nytt språk, i det här fallet spanskan. LÄS MER

  5. 5. ¿Cómo? – Målspråksanvändning i språkklassrum : Hur lärare arbetar med utveckling av den kommunikativa förmågan vid undervisning i ett andra- eller främmandespråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Linda Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Målspråk; Andraspråkstillägnande; Andraspråk; Främmandespråk; Kommunikativ förmåga;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar målspråksanvändningen i undervisningen av ett andra- och ett främmandespråk. Syftet med studien är att i en jämförelse analysera om lärarens metoder för målspråksanvändning som används i andraspråksklassrummet, där målspråket är det gemensamma språket, kan appliceras i främmandespråksklassrummet, där det gemensamma språket är landets officiella språk. LÄS MER