Sökning: "malmö högskola jämställdhet på förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden malmö högskola jämställdhet på förskola.

  1. 11. Den hyllad leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Andersson; Renée Ekman; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Genus; Makt; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att studera och problematisera pedagogers syn på det stora utrymme fri lek ges i förskolan, i relation till det jämställdhetsuppdrag pedagoger har att förhålla sig till enligt läroplanen för förskolan. Vi upplever att det finns en osäkerhet hos pedagoger kring begreppet genus och hur arbete med genus och jämställdhet bör utformas för att vara en grund i verksamhetens olika delar. LÄS MER

  2. 12. Genus vid överlämningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Ekstrand; Irma Andersson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Genussystemet; Jämställdhet; Pedagogiskt bemötande; Överlämning;

    Sammanfattning : Studiens mål är att se om det råder skillnader på det pedagogiska bemötandet i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Valet av att benämna det som pedagogiskt bemötande är på grund av pedagogens professionella agerande inom förskolan som institution. LÄS MER

  3. 13. Genus i förskolan-En kvalitativ studie om hur pedagoger och barn uppfattar genus och jämställdhet i en könsneutral förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gabriela Baptista; [2013]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; jämställdhet; kön; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en förskoleverksamhet utformas och uppfattas av såväl genuspedagogen som barn i en så kallad könsneutral förskola. Studien utgick ifrån följande frågeställningar: Hur beskrivs och utformas den könsneutrala förskolan? Hur interagerar och förhåller sig barnen ur ett genusperspektiv? Tidigare forskning visar att genusprojekt och jämställdhetsarbeten har sitt ursprung sedan några decennier tillbaka, men under olika omständigheter varit svårt att bedriva arbeten i förskolans och skolans värld. LÄS MER

  4. 14. Förskolebarns och föräldrars uppfattning om flicka, pojke och pronomet "hen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Diana Antoniusson; Tina Espersson; [2012]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Föräldrar; Genus; Hen; Könsmönster; Könsneutralitet; Maktförhållanden;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en uppfattning om hur en grupp barn och föräldrar från en utvald förskola uppfattar och resonerar kring samt reagerar på begreppen flicka, pojke och hen. Samtal med barnen kring innehållet i en könsneutral barnbok vid högläsning har även varit en del av denna studie. LÄS MER

  5. 15. Vi har bara den värld vi skapar tillsammans med andra - Malmö kommuns satsning på genus- och jämställdhetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ninette Blessenius; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskola; Förväntningar; Genus; Pedagog; Jämställdhet;

    Sammanfattning : ”Vi har bara den värld vi skapar tillsammans med andra – Malmö kommuns satsning på genus- och jämställdhetsarbetet” - Blessenius, Ninette & Nilsson, Sara (2010-2011)Lärarutbildningen, Malmö högskolaDå Malmö kommun varje år satsar flera miljoner kronor på arbetet med genus och jämställdhet inom förskolor är syftet med vår undersökning att beskriva och problematisera denna satsning.Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer när vi intervjuat genuspedagoger samt en samordnare för genusutbildning i Malmö kommun och på så sätt fått svar på våra frågeställningar som är:- Hur organiserar en kommun jämställdhetsarbetet, för att säkra barns jämställdhet oberoende av kön inom kommunens förskolor?- Hur beskriver genuspedagoger sitt uppdrag i Skåneregionen?- Hur kan förskolepersonal i samarbete med genuspedagogen aktivt arbeta med genus och jämställdhet?För att kunna förstå genuspedagogernas arbete utgick vi från en social-konstruktionistisk begreppsapparat. LÄS MER