Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. DEN EVIGT DYNAMISKA GENOMSNITTSKONSUMENTEN : ETT RÄTTSLIGT VERKTYG MED EN OKÄND IDENTITET

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Benjamin Lans; [2024]
    Nyckelord :genomsnittskonsument; marknadsföring; otillbörliga affärsmetoder;

    Sammanfattning : Genomsnittskonsumenten spelar en avgörande roll i bedömningar av huruvida en marknadsföringsåtgärd är att betrakta som otillbörlig. Denna fiktiva person har i direktivet om otillbörliga affärsmetoder definierats som ”normalt informerad samt skäligen uppmärksam och upplyst, med beaktande av sociala, kulturella och språkliga faktorer och i enlighet med domstolens tolkning […]. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  3. 3. Personaliserad reklam : Regleringen av reklam i gränslandet mellan dataskydds- och marknadsrätt

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erik Pirozzi Bjurulf; [2022]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Datasyddsrätt; GDPR; Cookies;

    Sammanfattning : Personaliserad reklam är en marknadsföringsåtgärd, som till följd av sin digitala natur och många aktörer, överlappar olika rättsområden och är således svår att bedriva tillsyn emot. Syftet med uppsatsen är att utreda vad som är gällande rätt på området och huruvida den är adekvat för att säkerställa integriteten för individer online. LÄS MER

  4. 4. En studie av spellagens måttfullhetskrav - Ett krav under förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Alexander Danielsson; [2019]
    Nyckelord :Marknadsföring; Marknadsföringsrätt; Spellag 2018:1138 ; Lotterilag 1994:1000 ; Måttfullhet; Måttfullhetskrav; Spel; Onlinespel; Lotteri; EU; EU-rätt; Inre marknad; Fri rörlighet; Tjänst; Law and Political Science; Business and Economics;

    Sammanfattning : Increased advertising for gambling services came as an effect of the re-regulation of the Swedish gambling market. According to the Swedish gambling law there is a requirement to observe moderation when marketing gambling services to consumers. LÄS MER

  5. 5. The Power of Ephemerality : An explorative study on the influence of personality traits in the use of Snapchat and the potential of the app for the music business

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Isabella Landström; [2017]
    Nyckelord :Communication; Ephemerality; Media Management; Mobile; Music business; New Media; Social Media Technologies; Snapchat; Young Adults;

    Sammanfattning : In recent years, there has been extended research on the Big Five and social media, especially Facebook. Snapchat, a fast-growing photo-sharing app, has however not been thoroughly researched yet. LÄS MER