Sökning: "matematik årskurs 6"
Visar resultat 1 - 5 av 425 uppsatser innehållade orden matematik årskurs 6.
1. Fattar du frågan? : En analys av nationella provet i matematik ur ett andraspråksperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Andraspråksinlärare har generellt sett lägre betyg i matematik än elever med svenska som modersmål. Syftet med studien är att undersöka vilka språkliga utmaningar som andraspråksinlärare och andra elever med lässvårigheter möter när de skriver nationella prov i matematik. LÄS MER
2. Kooperativt matematiklärande: Uppnå möjligheter, hantera utmaningar. : En systematisk litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med kooperativt lärande i matematik: i årskurs 1-6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Kooperativt lärande är ett arbetssätt som syftar till att elever arbetar i mindregrupper, tilldelas olika roller samt lär sig av varandra. Syftet med den härsystematiska litteraturstudien är att ta reda på vilka utmaningar och möjligheter detfinns med det kooperativa lärandet i matematikämnet, i årskurs 1–6. LÄS MER
3. Kreativt Tänkande Och Problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att undersöka vikten av kreativt tänkande, dess relation till problemlösningsförmågan och den relationella förståelsen. Problemlösningsförmågan är en förmåga som understryks i läroplanen för matematik årskurs 4-6, därmed undersöker vi relationen mellan det kreativa tänkandet och problemlösningsförmågan. LÄS MER
4. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER
5. Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror och lösa matematiska problem negativt både i det vardagliga livet och i skolan. LÄS MER