Sökning: "matematik gymnasium"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden matematik gymnasium.

  1. 21. Att utveckla deklarativ kunskap i matematik : - En studie genomförd i gymnasieskolan med fokus på elever    i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Jansson; [2018]
    Nyckelord :undervisning; matematik; deklarativ kunskap; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie prövas två olika metoder, träning på tid (ÖVA) och lärande som inbegriper förståelse (GL). Syftet är, att om möjligt, utröna vilken av dem som är den bästa för att eleverna ska lära sig enkel aritmetik i så mening att kunskapen blir deklarativ. LÄS MER

  2. 22. Digitala verktyg inom matematikundervisningen i samband med den nya ämnesplanen i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linnea Hallström; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasium; kvantitativ; matematikundervisning; reviderad ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökande uppsats är att utreda hur digitala verktyg används i matematikundervisningen idag och hur stor förändring den kommande revideringen av ämnesplanen kommer kräva av lärare och skolor när det gäller matematikundervisningen. Undersökningen sker via en enkätundersökning som skickats ut till matematiklärare i Sverige. LÄS MER

  3. 23. Varje tanke räknas : En intervjustudie om elevers metakognitiva förmåga inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liselott Frostäng; Alexandra Timner; [2018]
    Nyckelord :metacognition; mathematics; problem solving; cognitive;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att undersöka om och hur lärare/speciallärare inom grundskolans högstadium samt gymnasium upplever att de arbetar med att stärka elevens metakognitiva förmåga i den specialpedagogiska matematikundervisningen. Vi har i studien valt frågeställningarna: 1. LÄS MER

  4. 24. Individualiserad organisation? : En studie av matematikundervisningen på gymnasieprogrammet individuellt alternativ

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kalle Axelsson; [2018]
    Nyckelord :individuellt alternativ; gymnasium; matematikundervisning; matematik; individualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är främst att undersöka organisationen och individualiseringen av matematikundervisningen på gymnasieprogrammet individuellt alternativ (IMA). En enkätundersökning genomfördes där respondenterna utgjordes av 168 matematiklärare på programmet. LÄS MER

  5. 25. Framgångsrikt lärande i matematik : En fallstudie av lärares förhållningssätt till kända faktorer som påverkar elevernas måluppfyllelse i ämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Nyberg; [2017]
    Nyckelord :conception; successful education; factors to teach more successfully; teaching; education; konception; framgångsrik undervisning; framgångsfaktorer i undervisning; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att i lärares uppfattningar och handlingar utforska deras förhållningssätt till faktorer som i tidigare forskning visat på områden som leder till framgång i undervisning. Studien utfördes i form av en fallstudie med en kvalitativ metodansats. LÄS MER