Sökning: "matematik gymnasium"

Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade orden matematik gymnasium.

  1. 6. Faktorer som främjar elevers motivation : en kunskapsöversikt med inriktning på matematikämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Schollin; Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Motivation; matematik; grundskola; gymnasium; motivationsteori; lärare; elever;

    Sammanfattning : I kunskapsöversikten har vi utifrån vetenskapliga artiklar, rapporter, relevant kurslitteratur och styrdokument framhävt forskning inom området motivation för matematik med fokus på grundskolan och gymnasieskolan. Vi har valt att framhäva forskning både utifrån elev och lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 7. Att utveckla modelleringsförmåga : En undersökning av läroböckers synliggörande av modelleringsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christian Andersson; Vanja Nguyen; [2021]
    Nyckelord :mathematical modeling; textbook; content analysis; upper secondary school; matematisk modellering; läromedel; innehållsanalys; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka möjligheter som gymnasium elever får attträna modelleringsförmågan genom läroboksuppgifter. Studien går inte in på ommodellering är möjlig att använda i uppgifterna utan undersöker i stället hur ofta studenten bliruppmanad att använda det. LÄS MER

  3. 8. Återkoppling i matematikundervisningen : En systematisk översiktsstudie om återkoppling och dess möjliga effekter i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Sibel Cicek; [2021]
    Nyckelord :Återkoppling; matematik; undervisning; gymnasium; grundskola;

    Sammanfattning : Det har gjorts många studier om återkoppling inom utbildningskontext, men de flesta har undersökt vad återkoppling är och inte hur den tas emot av elever och vilken effekt man får (Van der Kleij et al., 2019). Dessutom är nästan samtliga studier inte generaliserbara eftersom de har undersökt en specifik kontext. LÄS MER

  4. 9. Matematiklärares uppfattningar kring gymnasieskolors organisation av grupper i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Florén; [2021]
    Nyckelord :grupper; gymnasium; matematik; matematiksvårigheter; organisation;

    Sammanfattning : En betydelsefull åtgärd för elever i svårigheter är att insatserna riktas mot att skapa en god lärmiljö. För att nå fler elever är det väsentligt om insatserna riktas till alla skolans elever. I gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) framgår det inte hur skolorna ska organisera grupper för att gynna elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Elevers attityder till matematik : En enkätstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Lisa Nilsson; Tobias Wångnell; [2020]
    Nyckelord :self-efficacy; beliefs; Matematik; attityd; känslor; affekt; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att diskutera och förtydliga begreppet attityd med koppling till matematik i årskurs 2 och 3. Vi gör det för att förtydliga att begreppet attityd består av olika konstrukter som skär in i begreppet och kan därför inte benämnas som ett enskilt begrepp. LÄS MER