Sökning: "matematik lägesord"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden matematik lägesord.
1. Konkret material i matematikundervisningen : En studie om stödet för aktiviteter med konkret material i lärarhandledningar för årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Idag utgår många verksamma lärare från en lärarhandledning när det planerar sin matematikundervisning. Samtidigt blir det mer och mer populärt att använda sig av konkret material i undervisningen vilket både lärare och elever verkar uppskatta. LÄS MER
2. Matematik utomhus : Ett didaktiskt förskoleperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vår studie var att synliggöra hur förskollärare hanterar matematik utomhus ur ett didaktiskt perspektiv, samt att ta reda på hur förskollärare beskriver arbetet med matematik som innehåll i barns utevistelse. Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi tagit reda på fyra förskollärares perspektiv angående detta. LÄS MER
3. "Andra sidan, många bilar!" : En studie i hur barn kommunicerar matematiska begrepp i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie syftar till att få kunskap om vilka matematiska begrepp barn i förskolan använder sig av när de kommunicerar matematik i den fria leken inomhus på förskolan och hur de kommunicerar begreppen. För att kunna utgå från barnen och utveckla de pedagogiskt styrda matematiska aktiviteterna är det värdefullt att veta vilken kunskap barnen redan har. LÄS MER
4. Rutinsituationer: en plats för matematiskt lärande?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse för hur pedagoger förhåller sig till matematiken i rutinsituationer. Rutinsituationerna vi valt är: blöjbyten/toalett, påklädning/avklädning, samt måltider. Vi har undersökt och observerat vilka möjligheter det finns för matematiken i de valda rummen. LÄS MER
5. Kroppen som redskap : Utveckling och utvärdering av rörelselekar för att befästa matematiska begrepp i grundskolans årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Undersökningen syftade till att utveckla och utvärdera ett arbetsmaterial för att befästa lägesbegrepp i årskurs 1, genom att integrerar rörelse och lek i lärandemomentet. Materialet utvärderades med hjälp av tre metoder för insamling av data. Metoderna var skriftligt test, observation och intervju. LÄS MER