Sökning: "matematik undervisning digital"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade orden matematik undervisning digital.

  1. 21. Varför eller varför inte lärare använder kooperativt lärande i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Stjärnfeldt; Josefin Elleström; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en metod som det talas väldigt positivt om i samband med undervisning i grundskolan. Det är många fördelar som lyfts fram när kooperativt lärande nämns, ändå kan det vara svårt att få uppleva detta i praktiken. LÄS MER

  2. 22. GeoGebra som ett verktyg för grundskoleelevers matematiska lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eleonora Zdravkovic; Amina Skrijelj; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital teknologi; Digital kompetens; Matematisk förmåga; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle bygger till stor del på användning av teknologiska hjälpmedel. Denna utveckling har även skolan tagit efter. Undervisningen bedrivs ofta med hjälp av tekniska hjälpmedel såsom smartboards, datorer men även olika pedagogiska dataprogram. De pedagogiska programmen har olika användsområden beroende på undervisningsämne. LÄS MER

  3. 23. “De tycker då att de slösar jättemycket tid och då skriver de bara in svaret” : En empirisk studie om lärares undervisning med och användning av digitala läromedel samt vilka möjligheter/utmaningar det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ajdin Hodzic; Eric Olsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; digitala läromedel; undervisning; lärare; svårigheter; möjligheter och teckensystem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur matematiklärare i grundskolan undervisar med digitala läromedel. Studien ämnar också till att utforska lärares uppfattningar om svårigheter och möjligheter med att använda digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  4. 24. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Victor Holm; [2022]
    Nyckelord :Digitization; digital tools; IT knowledge; Digitalisering; digitala verktyg; IT-kunskap;

    Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER

  5. 25. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER