Sökning: "möjligheter och teckensystem."

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden möjligheter och teckensystem..

  1. 1. “De tycker då att de slösar jättemycket tid och då skriver de bara in svaret” : En empirisk studie om lärares undervisning med och användning av digitala läromedel samt vilka möjligheter/utmaningar det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ajdin Hodzic; Eric Olsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; digitala läromedel; undervisning; lärare; svårigheter; möjligheter och teckensystem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur matematiklärare i grundskolan undervisar med digitala läromedel. Studien ämnar också till att utforska lärares uppfattningar om svårigheter och möjligheter med att använda digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  2. 2. Meningserbjudanden i förskolans fysiska inomhusmiljö : En studie som närmar sig barns perspektiv genom socialsemiotisk ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sabina Nordlund; Erika Goldkuhl; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; fysisk inomhusmiljö; socialsemiotik; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att närma sig förskolebarns perspektiv på förskolans fysiska inomhusmiljö. Detta genom att lyfta deras beskrivningar av meningserbjudanden, därmed vad som har betydelse och varför i förskolans fysiska inomhusmiljö. Vidare undersöks vilka teckensystem de använder för att uttrycka detta. LÄS MER

  3. 3. "Nu ser jag hela" - När digitala och analoga resurser kompletterar varandra : En observationsstudie av barns meningsskapande med digitala och analoga resurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannu Lehtonen; Martina Pavlov Segura; [2018]
    Nyckelord :Digital; skapande; lärplatta; kommunikation; teckensystem; meningsskapande; analoga medel; digitala medel; digitalitet; meningspotential; socialsemiotik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats är att undersöka barns skapande verksamhet med digitala och analoga medel och hur de användas som komplement till varandra för att erbjuda barn varierade möjligheter för meningsskapande. Vi har använt oss av videoobservationer samt skärminspelningsfunktion i vår undersökning för att närma oss sen djupare förståelse för den kommunikationen som sker mellan barn och olika medel ur ett socialsemiotiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Jag lär mig mer när jag får skådespela och se bilder och inte bara läsa : En undersökning av design för och i lärande i läromedlet Bibeläventyret utifrån ett multimodalt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Ödman; [2017]
    Nyckelord :design for learning; multimodality; social semiotics; modes; semiotic resources; meaning making; transformation; design learning sequence; bible adventure; educational material; religion; didaktisk design; multimodalitet; socialsemiotik; teckensystem; semiotiska resurser; meningsskapande; transformation; design lärsekvens; bibeläventyr; läromedel; religion;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker utifrån ett multimodalt, designteoretiskt perspektiv den didaktiska designen i läromedlet Bibeläventyret Gamla testamentet. Syftet med studien är att visa de teckensystem som används i designen för lärande i Bibeläventyret Gamla testamentet och den mening som deras semiotiska resurser erbjuder i lärandet. LÄS MER

  5. 5. Miljöer som tillgång för förskolebarns meningsskapande i bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margaryta Blyzniuk; Linda Bozan; [2014]
    Nyckelord :Bild; förskola; rum; socialsemiotiska perspektivet; meningsskapande; kommunikation; design i lärmiljöer; tecken; teckensystem; multimodalitet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet har varit att undersöka barns meningsskapande i olika miljöer och belysa hur miljöerna kan skapa möjligheter respektive begränsa barn i deras bildskapande. Vi använde oss av rundturer, observationer, fältnotiser och fotografering som metod. LÄS MER