Sökning: "matematikdidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 372 uppsatser innehållade ordet matematikdidaktik.

  1. 16. Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bengtsson; Sylvia Sörliden; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bengtsson, Malin och Sörliden, Sylvia (2022). Några pedagogers uppfattningar om anpassningar i matematikundervisning. Speciallärarprogrammet Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 17. Bedömningsstöd i taluppfattning - för inkludering av alla elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Madeleine Andersson; Julia Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Analys av bedömningsstöd; garantin för tidiga stödinsatser; inkluderingsperspektiv; kartläggning;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie har varit att synliggöra hur lärares och speciallärares analysarbete med obligatoriskt Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1 kanförstås ur ett inkluderingsperspektiv. Studien har med hjälp av kvalitativa intervjuer undersökt hur fyra lärare i årskurs 1 och fyra speciallärare med inriktning matematik, beskriver att de arbetar för en inkluderande matematikundervisning. LÄS MER

  3. 18. Gymnasieelevers motivation till matematik med fokus på textuppgifter

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Berglund; [2022]
    Nyckelord :motivation; textuppgifter; matematikundervisning; matematikdidaktik; affekt; gymnasieskolan; semistrukturerad intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur gymnasieelever uttrycker motivation, både allmänt för matematik och för matematiska textuppgifter. Forskningsfrågorna behandlade vilka typer av motivation eleverna uttrycker gällande de två områdena, samt om det finns kopplingar däremellan. LÄS MER

  4. 19. Att skapa kreativitet i matematikundervisningen : Hur kan lärare utnyttja modellering och programmering för att främja elevernas matematiska kreativitet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Oskar Segerlund; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematisk kreativitet; Modellering; Modelleringsprocessen; Programmering;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie svarar i huvudsak på två frågor: vilka designprinciper finns för att skapa aktiviteter inom modellerings- och programmeringsområdet i matematiken, och tyder dessa designprinciper på att aktiviteterna kan utveckla elevers förmåga att föra kreativa matematiska resonemang. Studien använder vedertagna definitioner för kreativitet kombinerat med specifika definitioner av begreppet inom matematikdidaktik. LÄS MER

  5. 20. Problemlösning i praktiken : En observationsstudie med läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Åström; [2022]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; observationsstudie; problemlösning; LICR; CMR;

    Sammanfattning : I den svenska matematikundervisningen har problemlösning fått en allt större roll genom åren. Idag finns formuleringar kring problemlösning med i samtliga kursplaner för matematik i gymnasieskolan, där det framgår att problemlösning ska synas i matematikundervisningen både som mål och medel. LÄS MER