Sökning: "matematikdidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 372 uppsatser innehållade ordet matematikdidaktik.

  1. 21. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tove Langlet; [2021]
    Nyckelord :mathematics didactics; mathematics teaching; teacher education; school mathematics; high school mathematics; discourse analysis; matematikdidaktik; matematikundervisning; lärarutbildning; skolmatematik; gymnasiematematik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER

  2. 22. Nya matematiklärares arbete med inkludering av alla elever

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Mohamoud Sh Noor Mohamoud; [2021]
    Nyckelord :Inkludering av alla elever; kritisk diskursanalys; matematikdidaktik; sociopolitiskt perspektiv; nya matematiklärare;

    Sammanfattning : Inkludering är ett omstritt begreppet i den svenska skoldebatten. Vissa politiker och debattörer menar att inkludering har gått för långt andra menar att det handlar om missförstånd om vad inkludering är. LÄS MER

  3. 23. Matematikundervisning i förskolan : En studie om förskollärares planerade och spontana matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Elvingsson; Lovisa Fjellet; [2021]
    Nyckelord :Förskola; matematik; matematikundervisning; matematikdidaktik; Bishops matematiska aktiviteter.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och på ett fördjupat sätt förstå hur förskollärare genomför både planerad och spontan matematikundervisning. För att uppnå syftet har en enkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor använts. Informanternas svar har analyserats utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogisk professionsutveckling på en alternativ undervisningsarena : En longitudinell och autoetnografisk studie av konstruktionen av uppdraget som specialpedagog och matematikdidaktiker

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Åsa Perbjörs; [2021]
    Nyckelord :Professional development; mathematic didactics; SENCO teacher; autoethnography; alternative educational arena.; Professionsutveckling; matematikdidaktik; specialpedagog lärare; autoetnografi; alternativ opplæringsarena undervisningsarena.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka professionsutveckling hos en specialpedagog med fördjupning inom matematik. Det övergripande syftet är att bidra med kunskap om specialpedagogiska professioner. LÄS MER

  5. 25. Utveckling av elevers resonemang genom kollaborativa samtal utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Per Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; mathematical discussions; collaborative learning; teacher perspective; Resonemangsförmåga; matematiska samtal; kollaborativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Matematik i dagens undervisning präglas av matematikbokens användning, denna har en större roll i undervisningen. Detta sker trots att författare inom matematikdidaktik påpekar betydelsen av att matematiska samtal måste framgå i undervisningen för att elever ska ges möjlighet till att utveckla de olika förmågor och kunskaper som det matematiska ämnet berör. LÄS MER