Sökning: "matematiksvårigheter i Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter i Sverige.

  1. 1. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :David Brunhage; [2023-08-07]
    Nyckelord :jurisdiktion; matematiksvårigheter; speciallärare; specialpedagog; samarbetskultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. ”Det har inte varit svårt att gå till skolan men svårt i skolan”. En kvalitativ intervjustudie om ungdomars syn på orsaker till sina svårigheter i matematik och hur svårigheterna hade kunnat minimeras eller avhjälpas.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Eneroth; [2023-02-16]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärare-elev-relationer; delaktighet; övergångar;

    Sammanfattning : I Sverige på 2000-talet finns en stark förväntan i samhället att elever studerar minst grundskolans nio år och därefter tre år på gymnasiet. Om en elev inte klarar godkänd nivå i grundskolan i ett eller flera av de ämnen som kallas kärnämnen, engelska, matematik och svenska, får eleven gå ett eller flera år på gymnasiets introduktionsprogram tills kunskaperna bedöms som tillräckliga enligt betygskriterierna i årskurs nio. LÄS MER

  3. 3. Strategier vid matematiksvårigheter i grundskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Green Carlström; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; matematiska strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att kartlägga, sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar som undersöker de strategier som den geografiska forskningsarenan engelskspråkiga länder använder för att stötta elever med matematiksvårigheter. De vetenskapliga artiklar som vi valt att kartlägga och analysera är publicerade i USA mellan åren 2010 och 2022 med inriktning årskurs 1 till 6. LÄS MER

  4. 4. Screening som underlag för matematikundervisning : Hur analyseras och används screeningresultat för planering av undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Yasemin Ünver; Ulrika Norlin; [2022]
    Nyckelord :Elever; grundskola; matematik; screening; matematiksvårigheter; stödinsatser;

    Sammanfattning : För grundskolan i Sverige finns obligatoriska screeningar i matematik, där avsikten är att mäta kunskaper och identifiera kunskapsluckor. Studien innehåller nedslag gjorda i två kommuner för att få en inblick i hur de arbetar med screening för att kartlägga kunskaper och hur resultaten används formativt. LÄS MER

  5. 5. Matematiksvårigheter på högstadiet : Vilka undervisningsmetoder fungerar bäst för elever i matematiksvårigheter? Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonas Knutell; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; undervisningsmetoder; orsaker; lärarperspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa vad högstadielärare i matematik uppfattar som framgångsrika undervisningsmetoder för elever i matematiksvårigheter. Genom semi-strukturerade intervjuer har sex lärare från olika högstadieskolor i Sverige gett sin syn på olika orsaker till elevers matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder som de därmed anser fungerar bäst för dessa elever. LÄS MER