Sökning: "matematisk tänkande"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden matematisk tänkande.

  1. 21. Elevers och lärares möjligheter samt hinder i arbetet med representationsformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Elin Josefsson; Paulina Källberg; [2016]
    Nyckelord :representationsformer; matematisk utveckling; elever; lärare;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning uppmärksammade vi att eleverna i årskurs 4-6 uppvisade kunskapsluckor i användandet av olika representationsformer. Den representationsform som eleverna föredrog att arbeta med var symboler. LÄS MER

  2. 22. Matematik i förskoleklass : Lärares erfarenheter av hur matematikundervisningen organiseras och genomförs samt hur eleverna ges möjlighet till delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Beijer; Jessica Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; matematik och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 beskrivs att ”matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. LÄS MER

  3. 23. Är ett problem verkligen ett problem? : En läromedelsanalys om problemlösning för årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Soupraya; Erica Rönningen; [2015]
    Nyckelord :problemlösning; matematisk förmåga; lösningsstrategi; rutinuppgift;

    Sammanfattning : Att arbeta med problemlösning i matematikundervisningen är ett vanligt inslag i svenska lågstadieelevers vardag. Tidigare forskning på området har visat att den matematiska utvecklingen gynnas genom bra problemlösningsuppgifter och att dessa uppgifter snabbare kan föra eleven framåt i sitt lärande. LÄS MER

  4. 24. Associativa lagen i matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Andersson; Cathrine Englund Eriksson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematiken är en vetenskap som är indelad i flera områden. Ett av dessa områden är aritmetik som betyder räknelära. Tillhörande aritmetiken finns ett antal egenskaper, räkneregler och räknelagar. Syftet med studien var att undersöka hur den associativa lagen beskrivs och uppfattas enligt matematikdidaktisk forskning. LÄS MER

  5. 25. Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Karlsson; Marcus Nordin; [2014-06-03]
    Nyckelord :specialpedagogik; autismspektrumtillstånd; matematik; problemlösning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna anser att undervisning kan bedrivas för att eleverna ska nå målen inom området i åk 9. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där kommunikativa processer är cen-trala i mänskligt lärande och utveckling (Säljö, 2000). LÄS MER