Sökning: "matematisk tänkande"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden matematisk tänkande.

  1. 16. Undervisning genom problemlösning - Hur normer och interaktion påverkar utmaningsmöjligheterna för en elev med fallenhet för matematik i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Nensén; [2018]
    Nyckelord :Elever med fallenhet för matematik; högre tänkande; interaktion; matematisk begåvning; normer; ordinarie matematikundervisning; spetsgruppsundervisning; undervisning genom problemlösning; utmanande undervisning;

    Sammanfattning : Med bakgrund i de svårigheter som finns i att skapa en undervisning som utmanar deelever som är i behov av extra utmaning i matematikundervisningen syftar föreliggandefallstudie till att skapa förståelse för hur en undervisning genom problemlösning kanutmana elever med fallenhet för matematik i årskurs 1. Fallstudien prövar Wood,Wiliams och McNeal (2006) antaganden om att interaktionen påverkar elevernasmatematiska tänkande, med ett ramverk av Cobb och Yackel (1996) som analysverktyg. LÄS MER

  2. 17. Varje tanke räknas : En intervjustudie om elevers metakognitiva förmåga inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liselott Frostäng; Alexandra Timner; [2018]
    Nyckelord :metacognition; mathematics; problem solving; cognitive;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att undersöka om och hur lärare/speciallärare inom grundskolans högstadium samt gymnasium upplever att de arbetar med att stärka elevens metakognitiva förmåga i den specialpedagogiska matematikundervisningen. Vi har i studien valt frågeställningarna: 1. LÄS MER

  3. 18. Metakognitiva förmågors påverkan på elevers prestationer i matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lisa Andersen; Sandra Tebring; [2018]
    Nyckelord :Matematik; Metakognition; Problemlösning; Undervisning;

    Sammanfattning : Problemlösning är en central matematisk förmåga och anses av många vara matematikens kärna. I ett försök att finna svar på hur den optimala undervisningen i problemlösning borde bedrivas, uppkom idén att studera elevers prestationer inom problemlösning kopplat till metakognition. LÄS MER

  4. 19. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; matematiska förmågor; procedurfokus; utmaningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER

  5. 20. Kommunikation i matematikklassrummet : En studie om lärares samtal och frågornas betydelse för att utveckla elevers matematiska kunnande i årskurs 2-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Sophie Rundberg; [2017]
    Nyckelord :Samtal; kommunikation; matematik; problemlösning; talk moves och diskurser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera forskare (Chapin, O´Connor & Andersson, 2009; Mercer, 2008; Partanen, 2007; Riesbeck, 2008; Samuelsson & Forslund Frykedal, 2014; Taflin, 2007) nämner att det är genom samtal som tänkande och lärande kan utvecklas, då vi under samtalet förmedlar, förstår och klargör våra egna och andras tankar. Enligt Mercer (2008) är språket en central del för elevers lärande och utveckling, men att det inte tillförs tillräckligt med undervisningsmöjligheter där elever får uttrycka sig verbalt vilket har lett till sämre skolresultat. LÄS MER