Sökning: "matematisk tänkande"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden matematisk tänkande.

  1. 6. Hur tänkte du egentligen? : En studie om elevers kommunikation vid lösning av matematiska problem ur ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elina Sorvari; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; matematiskt resonemang; multimodalitet; semiotiska representationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever vid gymnasieålder kommunicerar muntligt respektive skriftligt sitt matematiska tänkande och jämföra om det kan urskiljas distinktion mellan dessa kommunikationssätt. Det undersöktes vilka semiotiska representationer elever väljer att använda och vad dessa används för. LÄS MER

  2. 7. Elevers användning av strategierna specialisering, generalisering, gissning och övertygande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Makarim Al-Najem; [2022]
    Nyckelord :Matematiskt tänkande; tankeprocesser; specialisering; generalisering; gissning; övertygande och klassrumsobservation;

    Sammanfattning : Detta forskningsprojekt handlar om att studera processerna för elevers matematiska tänkande på högstadiet under matematiklektionen. Matematiskt tänkande ses som en social aktivitet. Ur ett socialt perspektiv skulle det ses som en händelse, interaktion och kommunikationsmetoder. LÄS MER

  3. 8. Unga elevers problemlösningsstrategier : En litteraturstudie om hur elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan ges stöd för att utveckla problemlösningsstrategier och lösa problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emelie Bergström; Erica Edgarsson; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsstrategi; matematikundervisning; undervisningsstrategi; interaktion;

    Sammanfattning : Genom problemlösning ges elever inte bara förutsättningar för att utveckla matematiska kunskaper utan får också medel för att i framtiden bli goda problemlösare. För att bli en god problemlösare krävs det dock att elever kan använda sig av flera olika problemlösningsstrategier. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  5. 10. Utmanande uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av uppgifter i matematikläromedel för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Forsö; Gustav Klaesén; [2020]
    Nyckelord :fallenhet; läromedel; matematik; problemlösningsuppgifter; stimulera; uppgifter; utmanande; utmaning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Studien är en läromedelsgranskning där uppgifter i valda läromedel granskas för att se ifall uppgifterna är utmanande för elever med matematisk fallenhet. Läromedlen i granskningen är ämnade för elever i årskurs 6. Uppgifterna som undersökts är läromedlens problemlösningsuppgifter. LÄS MER