Sökning: "materiella ting och pedagoger"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden materiella ting och pedagoger.
1. Förskolebarns fria lek : En studie om pedagogers arbete med yrken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of the study was to investigate how teachers and teaching assistants work with gender roles and vocational pattern among the children in preschool. To find out, a qualitative survey was conducted in the form of 11 interviews with preschool teachers and assistant personnel, who worked with children aged 1-6 years. LÄS MER
2. Dans i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på dans
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån närmaste utvecklingszonen beskriva hur pedagoger arbetar med dans i förskolan. Studien består av sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer som är genomförda på sex olika förskolor i samma kommun varav en intervju i annan ort. LÄS MER
3. Samling, gemenskapens stund! : - En kvalitativ studie om språkutvecklande aktiviteter med flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar språkutvecklande i samlingen med flerspråkiga barn i förskolan. En kvalitativ studie där empirin inhämtades genom semistrukturerade intervjuer samt observationer. LÄS MER
4. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER
5. Förskolebarnets stress vid måltidssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Min studie syftar till att bidra med kunskap kring hur pedagoger upplever förskolebarnets stress vid måltidssituationer. Studien utgår ifrån det salutogena sättet att se på hälsa, vilket syftar till att befrämja en individs aktuella hälsosituation. En kvalitativ metod har varit mitt tillvägagångssätt för att utföra studien. LÄS MER