Sökning: "mdh företagsekonomi"
Visar resultat 11 - 15 av 236 uppsatser innehållade orden mdh företagsekonomi.
11. Våra plattformar och köpintentioner : En kvantitativ undersökning om konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Nathalie Indiketiya Hewage (01/05/11) Wilma Pasanen (01/08/31) Oliwer Tomczyk (96/03/30) Titel: Våra plattformar och köpintentioner - En kvantitativ undersökning om Konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Social media marketing, tillit/förtroende, tekniskt förtroende, köpintention, sociala medier, riskbenägenhet, upplevd kontroll, teknisk effektivitet, Facebook och Tiktok Forskningsfråga/or: Hur påverkar reklam konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok beroende på kön och ålder? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambandet på reklam mellan Facebook och Tiktok samt konsumenters köpintention. Studiens resultat bidrar till en bättre förståelse för huruvida köpintentionen ändras beroende på plattform och demografiska faktorer, mer specifikt kön och ålder. LÄS MER
12. AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning : En översikt av hur AI-teknik kan påverka beslutsdelar inom redovisning
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Alex Lindquist Stefan Pejcic Gustav Skoglund 99/08/17 00/07/13 94/07/12 Titel: AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning Handledare: Leanne Johnstone Nyckelord: Risk, AI, beslutsprocess, redovisning, etik, osäkerhet Forskningsfrågor: Hur påverkar AI beslutsprocessen och beslutsfattningen inom redovisning? Syfte: Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om AI:s inverkan på redovisningsbeslut samt processen av redovisningsbeslut. Metod: Vi använde en kvalitativ forskningsmetod genom att använda sekundärdata som vår resurs för att förstå hur olika organisationer har närmat sig AI inom redovisning och hur det har påverkat beslutsfattandet inom redovisning. LÄS MER
13. Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Ninos Ani Moses Sahyoun Titel: Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv Handledare: Leanne Johnstone Nyckelord: Aggressiv skatteplanering, skatteplanering, etik samt moral ur ett skatteperspektiv Forskningsfråga/or: Hur påverkas företag av att aggressiv skatteplanering sker i samhället och vad är deras syn på detta? Syfte: Syftet med undersökningen är att förstå mer om företags perspektivet kring aggressiv skatteplanering. Studien ämnar att bidra till den begränsade diskussionen kring om aggressiv skatteplanering är etiskt korrekt. LÄS MER
14. Rekrytering i privat och offentlig sektor : - En kvalitativ studie som jämför rekryteringsprocesser mellan den privata och offentliga sektorn i Västerås kommun
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Grankvist, Philip Hammer, Viktor Pizzoni Elfving, Benjamin (99/07/30) (01/03/14) (01/12/20) Titel: Rekrytering i privat och offentlig sektor -En kvalitativ studie som jämför rekryteringsprocesser mellan den privata och offentliga sektorn i Västerås kommun Handledare: Konstantin Lampou Nyckelord: Rekrytering, Rekryteringsprocess, Offentlig sektor, Privat sektor Frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns det i rekryteringsprocessen mellan offentlig och privat sektor, hur överensstämmer dessa med teoretiska modeller för rekrytering? Vad kan den offentliga och privata sektorn lära sig av varandra i respektive rekryteringsprocess? Syfte: Syftet med undersökningen är att få en djupare insyn i olika organisationers rekryteringsprocesser i den offentliga och privata sektorn. För att sedan se vilka skillnader och likheter som existerar mellan sektorerna samt vad de kan lära sig av varandra. LÄS MER
15. Tiktok: En plattform för marknadsföring : En kvalitativ studie om hur företag kan använda sociala medieplattformen Tiktok som marknadsföringsstrategi
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNINGDatum: 2023-05-30Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens UniversitetFörfattare: Sofia Svedberg 97-01-06 Anna Mellberg 96-05-29 Titel: Tiktok: en plattform för marknadsföring – en kvalitativ studie om hur företag kan använda sociala medieplattformen Tiktok som marknadsföringsstrategi. Handledare: Rana MostaghelNyckelord: Sociala medier, Tiktok, Innehållsmarknadsföring, Generation Z, Influencer marknadsföring, Visuellt innehåll. LÄS MER