Sökning: "media technology kth"

Visar resultat 1 - 5 av 383 uppsatser innehållade orden media technology kth.

  1. 1. Skapandet av ett attraktivt stadsområde i Stockholm : En studie av vilka åtgärder fastighetsägare kan göra i Kista Science City

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Salman Sarwar; Nabeel Rahman; [2023]
    Nyckelord :Attractivity; Safety; Kista; Industry Cluster; Media; Real Estate Owners; Attraktivitet; Trygghet; Kista; Branschkluster; Media; Fastighetsägare;

    Sammanfattning : Kista Science City har länge varit känt som Sveriges Silicon Valley, ett område fyllt med techjättar och ICT-företag, men under den senaste tiden har detta försvunnit. Idag präglas området av en hög vakansgrad med en stor del kontorsfastigheter, vilket tillsammans med en dålig upplevd trygghet har resulterat i begränsad aktivitet på kvällar och helger. LÄS MER

  2. 2. Reflections on One’s Own Body : An Approach to the Potential of Self-Image in HCI

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rebeca Blanco Cardozo; [2023]
    Nyckelord :soma design; first-person perspective; self-image; embodied interaction; self-fashioning technologies; soma design; förstapersonsperspektiv; självbild; förkroppsligad interaktion; self-fashioning teknik;

    Sammanfattning : Self-image and the way we present ourselves to the world are highly relevant in today’s society, fostered to some extent by the ubiquitous use of technology. For example, the idealized body image that is disseminated in the media and on social networks can affect the relationship we have with ourselves. LÄS MER

  3. 3. Manipulering av bildhastighet och dess känslomässiga påverkan på tittarupplevelse vid olika format

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William O'Grady; Emil Währme; [2023]
    Nyckelord :motion pictures; film; tv; video; viewer perception; HFR; frame rate; frame interpolation; motion smoothing;

    Sammanfattning : Frame rate is a fundamental element of creating the illusion of movement in video based media. For almost a century film has been produced in agreement with a standard frame rate of 24 frames per second, originally established due to technical limitations. LÄS MER

  4. 4. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  5. 5. Experiments and simulations of gas flow through a NiCd battery

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sarah Petersson; [2023]
    Nyckelord :NiCd; battery; porous medium; experiment; CFD; NiCd; batteri; poröst medium; experiment; CFD;

    Sammanfattning : This report describes the thesis work carried out regarding experiments and simulations of the gas flow through a NiCd battery. The objective of the work was to investigate how different geometries of the flip top vent on the battery and the level of porosity of the flame arresting disc impacted the amount of potassium carbonate created at the outlet of the vent. LÄS MER