Sökning: "mediarapportering"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet mediarapportering.
1. ADHD mellan raderna Text- och innehållsanalys av artiklar i storstadspress om grundskolans arbete med elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilken bild svensk storstadspress ger av grundskolans arbete med elever med ADHD. Vi ville också ta reda på vilka teman som dominerar i medierapporteringen av grundskolans arbete med elever med ADHD och vem som kommer till tals. LÄS MER
2. Angered i fokus : om den mediala rapporteringen om Angered
Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kulturSammanfattning : I denna studie har vi kritiskt granskat artiklar skrivna i Göteborgs-Postens om Angered. Syftet har varit att granska hur Angered konstrueras som ort och hur de boende i Angered konstrueras genom innehåll i, och utformning, av tidningsartiklarna. LÄS MER
3. Före och efter Fukushimaolyckan : Svenska dagstidningars rapportering om kärnkraft
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den 11 mars 2011 inträffade en kärnenergiolycka i Fukushima, Japan. Jag har gjort en diskursanalytisk innehållsanalys av fyra svenska dagstidningars artiklar om kärnenergi från de 90 dagarna innan kärnenergiolyckan i Japan, de första 90 dagarna efter den samt de därefter följande 90 dagarna. LÄS MER
4. Medias bild av de andra - en diskursanalys av svensk medias skildring av kriget i Afghanistan
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna uppsats undersöker vi med hjälp av en kritisk diskursanalys hur svensk media förhåller sig till fälten orientalism och postkolonialism. I det syftet analyserar vi svensk mediarapportering, mer bestämt Dagens Nyheters och Aftonbladets rapportering av Sveriges insats i kriget i Afghanistan, och kriget i Afghanistan generellt under 2010. LÄS MER
5. Datorn i skolan : En kvalitativ studie om lärares attityder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : I mediarapportering och av egen erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning anser forskaren i denna uppsats att en negativ bild av lärares attityder till att använda datorer i sitt arbete framträder. Även forskning inom området visar att lärare har förhållit sig kritiska till införandet av teknik på skolorna. LÄS MER