Sökning: "miljö csr"

Visar resultat 21 - 25 av 232 uppsatser innehållade orden miljö csr.

  1. 21. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram. Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitet Metod: Kritisk retorikanalys Material: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektive företagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  2. 22. Den institutionella miljöns påverkan på E-betyg : En kvantitativ studie med fokus på skillnader mellan företag i industri- och utvecklingsländer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Tyra Gesslin; Julia Grauers; [2021]
    Nyckelord :ESG ratings; E-score; Institutional environment; Developed and developing countries; CSR disclosures; ESG-betyg; E-betyg; Institutionell miljö; Industri- och utvecklingsländer; Hållbarhetsrapportering.;

    Sammanfattning : Syfte: ESG-betyg utgör det huvudsakliga underlaget för beslut om hållbara investeringar. För en effektiv kapitalallokering krävs därför att betygen återspeglar företags faktiska hållbarhetsprestationer. LÄS MER

  3. 23. Leder förbättrad miljödimension i ESG-betyget till lägre kostnad för räntebärande skulder? : En studie om miljöarbetets påverkan på kostnaden för räntebärande skulder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sonia-Maria Ask; Robin Olofsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; legitimitetsteorin; intressentteorin; miljödimension; miljökontroverser; CSR-rapportering; skuldkostnad;

    Sammanfattning : Titel: Leder förbättrad miljöaspekt i ESG-betyget till lägre kostnad för räntebärande skulder? En studie om miljöarbetets påverkan på kostnaden för räntebärande skulder Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Robin Olofsson och Sonia-Maria Ask Handledare: Jan Svanberg Datum: 2021 - Juni Syfte: ESG-betygets påverkan på räntebärande skulder har studerats omfattande med varierat resultat. Betygets komplexitet har lett till nyanserade diskussioner gällande betygets användbarhet och hur relevanta de olika dimensionerna i betyget är. LÄS MER

  4. 24. CSR-kommunikation - ansvarstagande eller marknadsföring? : En narrativ analys av ett företags CSR-uttalanden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Lindén; Simon Adolphson; [2021]
    Nyckelord :CSR; impression management; hållbar rapportering; narrativ analys; legitimitet;

    Sammanfattning : Det har blivit allt viktigare för företag idag att tillgodogöra alla intressenters intressen. Samtidigt ställs det högre krav från myndigheter för att säkerställa att organisationer är hållbara från ett perspektiv av miljö, sociala sammanhang och bolagsstyrning. LÄS MER

  5. 25. Företags användande av CSR-decoupling : - En jämförelse mellan amerikanska och västeuropeiska  börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anny Eriksson; Alexandra Boija; [2021]
    Nyckelord :CSR-decoupling; symbolic actions; substantive actions; USA; Western Europe; CEO power; stakeholder demands; CSR-decoupling; symboliska handlingar; substantiva handlingar; USA; Västeuropa; verkställande direktörens makt; intressenternas krav;

    Sammanfattning : Det har blivit allt mer viktigt för företag att ta ansvar inom områdena miljö, ekonomi och samhälle. Företag använder sig av CSR-kommunikation för att visa vilka handlingar de vidtar för att uppfylla dessa förväntningar och erhålla legitimitet. Det förekommer dock att CSR-kommunikationen inte överensstämmer med verkligheten. LÄS MER