Sökning: "miljö högstadiet"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden miljö högstadiet.

  1. 21. Språk- och kunskapsutveckling med genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ljubica Stanisavljevic; [2020]
    Nyckelord :cirkelmodellen; genrepedagogik; flerspråkiga elever; sociokulturell teori; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Många lärare i Sverige har behov av att planera undervisning som möter elever med olika språkliga och sociokulturella bakgrunder. I planering av sådan undervisning har lärare haft utgångspunkt i genrepedagogiken. LÄS MER

  2. 22. Design of Furniture for the Informal Learning Environments : Development of an inclusive furniture for Next Education in collaboration with Kinnarps AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Bertilsson; [2020]
    Nyckelord :Learning environment; Informal learning; Inclusive education; Sustainability; Industrial Design Engineering; Product development; Furniture design; Human-centered design; Lärmiljö; Informellt lärande; Inkludering; Hållbarhet; Teknisk Design; Produktutveckling; Möbeldesign; Användarcentrerad design;

    Sammanfattning : The learning environment is one of our most important workplaces. It is mainly a workplace for students, but also teachers and other staff. It is the environment that these people are surrounded by every day, which makes the physical environment and physical products really important. LÄS MER

  3. 23. Med rätt möjligheter byggs närvaro : En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenheter av arbetet med hemmasittande högstadieungdomar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Amanda Westman; Alexandra Sievertsson; [2020]
    Nyckelord :Hemmasittare; högstadiet; skolkuratorer; systemteori; frånvaro;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka skolkuratorers erfarenheter av arbetet med hemmasittande högstadieungdomar, där fokus låg på deras beskrivning av målgruppen, deras nuvarande arbete med målgruppen samt hur de upplevde att arbetet fungerar. Den insamlade data analyserades mot systemteori. LÄS MER

  4. 24. LÄRA UT KREATIVITET : Hur mellanstadielärare i sin undervisning kan bidra till att utveckla elevers kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :kreativitet; lärandeprocess; utbildning; mellanstadie;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2011) är det skolans uppdrag att utveckla elevers kreativitet. Ändå saknas konkreta förslag på hur detta ska implementeras. I samband med arbetet med en masteruppsats 2016 undersökte författaren av denna studie elevers kreativitet på mellan- och högstadiet vid en skola i Uppsala (Lundqvist, 2016). LÄS MER

  5. 25. FÖRÄNDRINGARNA I KURSPLANEN FÖR KEMI : Om förändringarna och vad de kan betyda för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Ekström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våren 2020 ska regeringen ta beslut om en revidering av grundskolans kursplaner. Skolverkets förslag föregås av flera års diskussioner bland lärare, forskare, politiker, journalister och allmänhet. LÄS MER