Sökning: "miljö högstadiet"
Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden miljö högstadiet.
16. Estetiska uttryck i biologiämnet : En studie om biologilärares erfarenheter av arbetet med estetiskauttrycksmedel
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : I kursplanen för biologi framgår det att eleverna ska behandla naturvetenskapligt innehåll genomestetiska uttryck. Däremot finns få studier om hur detta kan gå till i praktiken. Att undersöka dettaområde kan tillföra nya insikter om biologilärares tillämpning av estetiska uttryck. LÄS MER
17. Skolsituationen för barn och ungdomar med autism utan intellektuell funktionsnedsättning : Ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Det finns en stor variation avseende behov av stöd och anpassning i skolan för barn med autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Begränsningar i social kommunikation, förmåga att se sammanhang, bristande exekutiv förmåga och känslighet för sensoriska intryck kan skilja sig mycket och är utmaningar skolan behöver ta hänsyn till. LÄS MER
18. Bildämnet och det miljövänliga klassrummet : En studie om hur miljöorienterad undervisning implementeras i bildsalen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om och hur bildlärare på högstadiet och gymnasiet implementerar ett miljöperspektiv i sin undervisning. Studiens ämnar också undersöka och belysa hur tre bildlärare beskriver och resonerar kring ämnesområdena miljö och hållbarhet i relation till sin bildpedagogiska verksamhet. LÄS MER
19. Elevers kunskaper inom ekologi samt kopplingar till deras attityder om att bevara natur och miljö – en fallstudie i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Att börja arbeta för ekologisk hållbarhet är något som är brådskande. Frågan om biologisk mångfald har blivit en av de vanligaste globala miljöfrågorna. Miljömedvetna ungdomar är potentiellt de största förändringsagenterna för långsiktigt skydd och hantering av miljön. LÄS MER
20. Generationen som inte vill läsa — en modern myt?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas läsande minskar i rask takt och att allt fler av dem endast läser om de måste. LÄS MER