Sökning: "miljö samhälle"

Visar resultat 31 - 35 av 1633 uppsatser innehållade orden miljö samhälle.

  1. 31. Dinner Chair for Children : A highchair to bring along and grow with - From idea to product concept

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Jana Kettunen; Ella Viberg; [2023]
    Nyckelord :Child; chair; product development; design methods; ergonomic;

    Sammanfattning : The demand for well-adjusted and useable children´s products increase in conjunction with the interest of children’s environment and understanding for how their needs differ from adults. Even if the market has increased the last years an absence still can be perceived of a children’s highchair which is fit for children from six months of age till five years, and at the same time both transportable and aesthetic. LÄS MER

  2. 32. Grönare gata på 25 kvadrat : en studie av utmaningar och möjligheter med biodiversitetsfrämjande parklets i urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Freng Blümke; [2023]
    Nyckelord :parklet design; biodiversitet; pollinatörer; innovation; taktisk urbanism; växtdesign; ekologisk hållbarhet; SPUGS; urban ekologi; ekosystemtjänster; framtidsvisioner; ruderatmarker; naturen som förebild; torktåliga arter; sociala värden;

    Sammanfattning : Idag lever nästan 90% av Sveriges befolkning sina liv i urbana miljöer. Eftersom expansionen i många städer blivit begränsad riktas i stället blickarna mot den täta staden som lösning på problemet. Men med förtätning följer också många utmaningar. LÄS MER

  3. 33. Motiveringsfaktorer för elever i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johan Cederlöf; Johanna Larssson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Fritidshem; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Ur ett sociokulturellt perspektiv sker ett lärande hos människan hela tiden. Säljö (2014) styrker detta påstående genom förklaringen att människan ständigt försöker vara en del av den sociala omgivningen och på så sätt utvecklas och lär hela tiden. Denna studie fokuserar på fenomenet motiverande faktorer och situationer. LÄS MER

  4. 34. Barns nyfikenhet är grunden till lärande : Förskolepersonals beskrivningar av barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angeline Eriksson; Susanna Mannerhagen; [2023]
    Nyckelord :Children s spontaneous curiosity; science in preschool; preschool personnel approach; science concepts; Barns spontan nyfikenhet; naturvetenskap i förskolan; förskolepersonalens förhållningssätt; naturvetenskapliga begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram hur förskolepersonal beskriver och uppfattningar om barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen. Kvalitativa enkäter och semistrukturerade intervjuer användes som undersökningsmetod för att lyfta fram förskolepersonalens beskrivningar och uppfattningar. LÄS MER

  5. 35. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER