Sökning: "Children s spontaneous curiosity"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Children s spontaneous curiosity.

  1. 1. "Jag skriver" - yngre barns anammande av litteracitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mariola Golabek; Sophia Janneh; [2019]
    Nyckelord :literacy; literacy event; literacy practice; child´s perspective; intra-action; social interaction; litteracitet; litteracitetshändelse; litteracitetspraktiker; barns perspektiv; intra-aktiv; socialt samspel;

    Sammanfattning : The aim with this research is to get an idea ​​how younger preschool children embrace literacy in spontaneous activities, started by themselves or together with other people. We want to pay attention to and delimit the literacy events and investigate, interpret and understand what happens in the interaction between the children and between children and the material in the preschool environment. LÄS MER

  2. 2. "Tänk att få uppleva teknik!" : En studie i hur förskollärare med teknikutbildning uppfattar teknik samt hur de undervisar i ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Susanna Schaup Andersson; Maria Johansson; [2018]
    Nyckelord :Technology; preschool; teaching; curriculum; didactics; interaction; phenomenology.; Teknik; förskola; undervisning; läroplan; didaktik; samspel; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Abstract Previous research has shown how technology as a subject in preschool is considered difficult to implicate and has therefore been a subject not prioritized. According to previous research, lack of knowledge in technology among preschool teachers are the reason to why the subject is considered difficult. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers inställning till läroplanens betydelse under utevistelsen. : En studie om läroplanens betydelse i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sandra Ekeroth; [2018]
    Nyckelord :Outdoor environment; curriculum; preschool; learning; phenomenography; group interview; Utemiljö; läroplan; förskola; lärande; fenomenografi; gruppintervju;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to learn more about the ways preschool teachers´ identify outdoor activities linked to the curriculum. There is also an interest to understand the preschool teacher role in the outdoor environment and children’s learning processes. LÄS MER

  4. 4. Oscarspark – alla tiders park : ett gestaltningsarbete i Luleå med fokus på rekreationsvärden över hela året

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Viktor Wäppling; [2012]
    Nyckelord :Klimatplanering; Gestaltning; Luleå;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att belysa ämnet klimatplanering och ta fram ett gestaltningsförslag för Oscarsvarv i Luleå. Arbetet bör ses som en inspirationskälla för vidareutveckling av området och hur platsen kan utvecklas till ett högkvalitativt rekreationsområde med vistelsevärden över hela året. LÄS MER

  5. 5. Den lärande gruppen : Om reflektion i förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Ida Bjurvald; [2011]
    Nyckelord :preschool; reflection; reflective teaching; the learning group; förskola; reflektion; lärande; den lärande gruppen;

    Sammanfattning : Scheduled time for reflective work is common at many Swedish preschools. Reflection is a complex concept that is being used with many different purposes in preschools. The reflective work in Swedish preschools today has its roots in the theories from Vygotskij about how children learn by watching and cooperating with others. LÄS MER