Sökning: "preschool personnel approach"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden preschool personnel approach.

  1. 1. Barns nyfikenhet är grunden till lärande : Förskolepersonals beskrivningar av barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angeline Eriksson; Susanna Mannerhagen; [2023]
    Nyckelord :Children s spontaneous curiosity; science in preschool; preschool personnel approach; science concepts; Barns spontan nyfikenhet; naturvetenskap i förskolan; förskolepersonalens förhållningssätt; naturvetenskapliga begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram hur förskolepersonal beskriver och uppfattningar om barns spontana nyfikenhet på naturvetenskapliga fenomen. Kvalitativa enkäter och semistrukturerade intervjuer användes som undersökningsmetod för att lyfta fram förskolepersonalens beskrivningar och uppfattningar. LÄS MER

  2. 2. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Hur pratar man omsorg? : En hermeneutisk studie om hur pedagoger ser och skapar utrymme för barns omsorgsbehov i form av sömn, vila och återhämtning i samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Junetoft; Elin Öhman; [2020]
    Nyckelord :sleep; napping; recovery; care; parents; prescool; cooperation; sömn; vila; återhämtning; omsorg; vårdnadshavare; förskola; samarbete;

    Sammanfattning : A hermeneutic study about how preschool teachers cater for children’s need of sleep, rest and recovery in cooperation with parents. This study aims to explore how preschool teachers view the term care. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers arbete med kost i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers åsikter kring att arbeta med kost i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Martinsson; [2019]
    Nyckelord :Måltidskunskap;

    Sammanfattning : The preschool is considered an important arena for promoting a healthy lifestyle. Children spend the majority of their day in the preschool and lifestyle patterns are established at an early age that usually last a lifetime. LÄS MER

  5. 5. Working with Students with Special Needs in Forest Pedagogy : Pedagogues’ Practices in i Ur och Skur preschools in Sweden

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Ramóna Nádasdy; [2018]
    Nyckelord :outdoor education; outdoor learning; forest pedagogy; preschool; early childhood education and care; special needs; inclusion; disability; i Ur och Skur;

    Sammanfattning : The aim of the study is to gain insight into Swedish preschool pedagogues’ conceptualization who work with a special outdoor learning concept, of including children with special needs within their groups. Sweden is a country which is famous for its “education for all” policy, however there is a little to know about the presence of children with special needs in the preschool setting. LÄS MER