Sökning: "miljöns betydelse för språket"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för språket.

  1. 1. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  2. 2. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Befrin Almizori; Diana Dauod; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; andraspråk; multilingual preschool; språkmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om vilka arbetssätt och strategier förskollärare använder för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling. Vi vill även skapa kunskap om hur förskollärare resonerar kring den fysiska miljöns betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Ett interkulturellt förhållningssätt och synliggörande av mångkulturellt arbete i förskolan : Förskollärares förhållningssätt och inomhusmiljöns betydelse för barn med annat modersmål än svenska i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jon Jonsson; Erika Sundelin Joas; [2019]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; interkulturell; språk; mångkulturell och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan lpfö18 (2018) skrivs det fram att ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska”. Detta citat är utgångspunkten i studiens syfte vilket är att bidra med kunskap om några förskollärares förhållningssätt i relation till flerspråkiga barns språkutveckling och inomhusmiljöns betydelse för detta. LÄS MER

  5. 5. Bokens betydelse för de yngsta barnens språkutveckling : En kvalitativ studie med fem förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :The book; preschool; preschool teachers; language development; de youngest children.; Boken; förskolan; förskollärare; språkutveckling; de yngsta barnen.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out why and how preschool teachers work with books to promote the youngest children´s languge development, which in my study aims at preschool teachers who are active with children between one and three years old. Based on semi-structured interviews, five preschool teachers from four different preschool in one municipality have been interviwed. LÄS MER