Sökning: "minne dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden minne dyslexi.

  1. 1. Dyslexi i undervisningen : En intervjustudie om dyslektikers styrkor och svagheter i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Cecilia Nordh; [2021]
    Nyckelord :Dyslexi; styrkor; svårigheter; skolgång; inkludering; sociokulturella perspektivet; tekniska hjälpmedel; självförtroende; koncentrationsförmåga; verbala; auditiva; enskilda eleven;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Elever med dyslexi finns i alla klassrum. Ibland har de en dyslexidiagnos så vi vet att det är just dyslexi, ibland anar lärare bara att det är så. Det är inte alltid en lätt uppgift att bemöta dessa elever och ta sig tiden för att anpassa undervisningen efter dem. LÄS MER

  2. 2. En studie av ordinlärning med elever i årskurs 3 : Påverkan av fonotaktisk sannolikhet och grannskapstäthet på ordinlärning samt koppling till fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Hillerström; Erika Stensson; [2019]
    Nyckelord :word learning; phonotactic probability; neighbourhood density; vocabulary; phonological awareness; verbal short-term memory; Ordinlärning; fontaktisk sannolikhet; grannskapstäthet; vokabulär; fonologisk medvetenhet; verbalt arbetsminne;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på tidigare forskning som visat att två egenskaper hos ord, hög/låg fonotaktisk sannolikhet och hög/låg grannskapstäthet, kan påverka ordinlärning hos vuxna och barn. I examens­arbetet upprepas ett ordexperiment som tidigare genomförts i USA och Neder­länderna. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande stödåtgärder i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kenny Hoogesteyn; Marika Hart; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; Fonem; Fonologi; Grafem; Kunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Läsflyt; Minne; Ordförråd; Stavningskonvention; Svårigheter; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det finns lämpliga stödåtgärder att införa i svenskundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i årskurs F-3. Vi vill få en fördjupad kunskap om vilka sorts tidiga tecken det finns på att en elev har läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt vilka svårigheter som är förknippade med funktionsnedsättningen. LÄS MER

  4. 4. Ordinlärning i engelska för elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : Hur gör lärare egentligen? En studie i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Ellström; Helen Åkesson; [2017]
    Nyckelord :Engelska; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; behörighet; specialpedagogisk kompetens; stöd; ordinlärning; undervisningsstrategier metoder; alternativa verktyg; minne.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka ämnesbehörighet och specialpedagogisk kompetens hos lärare som undervisar i engelska på mellanstadiet samt att undersöka om, hur och vilket stöd som ges i engelska till elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Syftet var också att undersöka vilka undervisningsmetoder/strategier lärare använder för att utveckla elevernas ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Deklarativt minne hos barn med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Elisabet Stål; Maria Stålnacke; [2016]
    Nyckelord :developmental dyslexia; declarative memory; the procedural deficit hypothesis; the declarative procedural model; recognition memory; dyslexi; deklarativt minne; the procedural deficit hypothesis; den deklarativa procedurella modellen; igenkänningsminne;

    Sammanfattning : Developmental dyslexia is a specific reading and spelling disability with several explanatory proposals. Previous research has shown that there is a strong relation between developmental dyslexia and difficulties in phonological processing, which has resulted in the theory that the cause of developmental dyslexia is a specific weakness in phonological awareness. LÄS MER