Sökning: "mjukt"
Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade ordet mjukt.
1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER
2. Implementeringen av Nationella läkemedelslistan ur tre perspektiv - med hjälp av mjukt systemtänkande
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)Sammanfattning : Den 1 maj år 2021 infördes lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista. Nationella läkemedelslistan (NLL) ska ge en samlad bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel till hälso-och sjukvården, apoteken och patienten. LÄS MER
3. Fullkorn: ett rent hel-vete i vardagen : En studie om fullkornskonsumtion bland vuxna mellan 18–44 år i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: Endast 12 procent av befolkningen i Sverige konsumerar den rekommenderade dagliga mängden av fullkorn regelbundet. Lägst konsumtion observeras bland vuxna i åldern 18–44 år. LÄS MER
4. Produktdesign för ett ekologiskt hållbart sportfiske
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Fiske förekommer runt om i hela världen, men det utförs av många olika anledningar. Det kan vara ett yrke, en hobby eller ett sätt att få mat på bordet. Men oavsett syftet kan beten gå sönder, fastna eller lossna. I Norden tappar vi uppskattningsvis 28 miljoner beten varje år. LÄS MER
5. “ETT MJUKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ÄR DET BÄSTA MOT BARN SOM KANSKE INTE ÄR SÅ MJUKA SJÄLVA” : BARN MED AGGRESSIVT BETEENDE
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en fördjupad kunskap om hur förskollärares förhållningsätt och förskolans fysiska och sociala miljö påverkar barns beteende, med ett särskilt fokus på aggressiva beteenden. Studien har tagit stöttning av den sociala inlärningsteorin och det relationella perspektivet som i sina grunder handlar om att barnet inte är i fokus utan omgivningen runt omkring. LÄS MER