Sökning: "mobbning enkätundersökning"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden mobbning enkätundersökning.
1. Förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I skolan är mobbning och kränkande behandlingar ett samhällsproblem som skolan bör arbeta aktivt mot att förebygga. Denna enkätstudie är framtagen med syfte att undersöka, och därmed bringa kunskap om, grundskolepersonals erfarenheter av det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandlingar. LÄS MER
2. Härskartekniker: ledarens makt över medarbetarens arbetstillfredsställelse.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PsykologiSammanfattning : Syftet med studien var att utifrån ett medarbetarperspektiv undersöka sambandet mellan arbetstillfredsställelse och ledares utövande av härskartekniker. Dessutom studerades vilka härskartekniker som av medarbetare upplevdes mest förekommande från ledare. LÄS MER
3. Mobbning och frihet : En kvantitativ studie om inre Locus of controls påverkan på högstadieelevers behov av att mobba
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Mobbning har varit ett problem i skolor under en lång tid och det är något som är ett problem runt om i svenska skolor än idag. Kommunala skolor bygger mycket på planering och struktur, och efter ett uttalande från en amerikansk journalist som menade att man genom att öka elevers frihet och självstyre, skulle kunna påverka deras behov av att ta sig mer frihet genom att mobba andra. LÄS MER
4. Mobbning på arbetsplatsen – en studie om det destruktiva ledarskapet och sociala klimatets betydelse
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studien syftade till att undersöka psykologiska och sociala faktorer i arbetsmiljön. Detta gjordes utifrån två hypoteser med fokus på mobbning, destruktivt ledarskap och socialt klimat. LÄS MER
5. Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i svenska skolor. LÄS MER