Sökning: "mobbning lunds universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden mobbning lunds universitet.

  1. 1. “Man pratar väl inte så mycket om känslor?” Upplevelsen av låg affektmedvetenhet hos personer med erfarenhet av mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Carlsson; [2024]
    Nyckelord :erfarenheter av mobbning; interoceptiv inferens; alexitymi; affektmedvetenhet; skam; experiences of being bullied; alexithymia; affect consciousness; interoceptive inference; shame; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska upplevelser av låg affektmedvetenhet hos unga vuxna med erfarenhet av mobbning. Det övergripande syftet var att öka förståelsen för vad denna grupp kan behöva hjälp med i psykoterapi. Åtta studenter (18-22 år) med låg affektmedvetenhet intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Psykisk hälsa och livskvalitet hos barn och ungdomar som behandlas för obesitas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Annastazia Schelin; Karin Svärd-Offerlind; [2023]
    Nyckelord :Depression; anxiety; eating disorders; health-related quality of life; childhood obesity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children and adolescents with obesity are at risk of developing depression, anxiety, eating disorders and a low health-related quality of life. In addition, weight-related bullying is another risk factor that can influence mental health. LÄS MER

  3. 3. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Madholm; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; lärare; mobbning; compassion fatigue inventory CFI ; psykometriska egenskaper; teacher; bullying; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER

  4. 4. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER

  5. 5. Mobbning i barndomen och psykisk ohälsa i vuxenlivet - en kvalitativ studie om professionellas tankar och arbetsformer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Havva Demir; [2022]
    Nyckelord :Mobbning; psykisk ohälsa; professionellas arbetsmetoder; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how social work professional’s reason about the ways in which childhood bullying have implications for mental health in adult life and how this reasoning is reflected in their work practice. It is a qualitative study conducted through five interviews. LÄS MER