Sökning: "mobile payments services"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden mobile payments services.

  1. 1. Critical Factors that Affect the Adoption of Mobile Payment Services in Developed and Developing Countries

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ehtasham Naeem Qadri; [2023]
    Nyckelord :Mobile Payment Services; Technology Adoption; Critical factors; Developed Countries; Developing Countries; TAM; UTAUT2; Sweden; Estonia; Germany; Pakistan; Sri Lanka;

    Sammanfattning : The financial services division has been significantly impacted by the emergence of mobile payments, which can be attributed to the fast progressions in mobile technology and the widespread adoption of smartphones. The present research investigates critical factors prompting the adoption of mobile payment services in developed and developing countries, namely Sweden, Estonia, Germany, Pakistan, and Sri Lanka. LÄS MER

  2. 2. Det mobila och fysiska betalningssystemet : En kvalitativ studie om bankernas risker och säkerhetsåtgärder.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jibril Ragow; Edina Bosnjakovic; Milad Bawa; [2022]
    Nyckelord :Bank; mobile payments services; physical payment system; corporate customer adviser; risks; safety measures; trust.; Bank; mobila betalningssystemet; fysiska betalningssystemet; kundtjänstmedarbetare; risker; säkerhetsåtgärder; förtroende.;

    Sammanfattning : Det var ett decennium sedan det mobila betalningssystemet utvecklades. Innan dess var det fysiska betalningssystemet som präglade det svenska samhället. Bankerna lyfter ständigt hur det mobila betalningssystemet är bekvämt och smidigt att använda medans riskerna göms i skymundan. LÄS MER

  3. 3. Examining Inertia in Cross-Border Cooperation among European Mobile P2P Payment Services: A Game Theoretic Approach

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Clara Magnusson; Hanna Larsson; [2021]
    Nyckelord :mobile payments; network externalities; compatibility; coordination problem; game theory;

    Sammanfattning : In a time where technological development and globalization are concurrently expanding, markets must learn to adapt. Mobile P2P payment services in Europe have achieved high national adoption rates but have not been able to cooperate to meet the growing demand for cross-border payments, despite efforts made by both the EU and private payment service providers. LÄS MER

  4. 4. Svenska mikroföretagares upplevelse av mobila betalningar : Hur mobilanpassade är företagens betalningar i ett land där mobila betalningar är vanligare än kontantbetalning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Johanna Ewerbring; [2021]
    Nyckelord :Mobile payments; corporate payments; B2B payments; micro-enterprises; digitized payments; in-app payments.; Mobila betalningar; företagsbetalningar; B2B-betalningar; mikroföretag; digitaliserade betalningar; betalningar i app;

    Sammanfattning : Svenska folket gör allt fler mobila betalningar, (Riksbanken, 2020), men trotsbeteendeförändringen som privatperson tycks situationen för svenska företag vara enannan. Näringsdepartementet (2021) konstaterar att svenska företag är kvar i analogabetalningsprocesser, en tes The World Payment Report (2020) stämmer in i samtidigt somde konstaterar att digitaliserade affärsmodeller kring B2B-betalningar förutspås ha storutvecklingspotential. LÄS MER

  5. 5. Multi-sided payment platform using Blockchain and Open banking

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :haadi feisal; ulsbold altangerel; [2019]
    Nyckelord :Blockchain; Open banking technology; Mobile payment; TPP; Multi-sided payment platform; Real-time payment; Blockkedja; Öppen bankteknologi; Mobil betalning; TPP; Gemensam betalningsplattform; Direktbetalning;

    Sammanfattning : There are various large competitors, dominating the digital payment market. These competitors acquire most of the customers, maintaining their dominant influence in the market by charging customers and merchant’s fees for mobile payments. LÄS MER