Sökning: "moralizing"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet moralizing.

  1. 1. Att informera om barn som anhöriga och unga omsorgsgivare: en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Fredrik Sahlman Jacobsen; [2023]
    Nyckelord :children as relatives; children as next of kin; young carers; framing theory; barn som anhöriga; unga omsorgsgivare; inramningsteori;

    Sammanfattning : The mandate of the National Board of Health and Welfare and The National Competence Center for Relatives, Nka, includes producing and disseminating knowledge about children as next of kin and young carers. They play a central role in disseminating information within the field. LÄS MER

  2. 2. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  3. 3. ”Oförtruten Flit Och Möda uti Hushålds Giöromål” : Om 1700-talets föreställningar om hemmet och Pehr Hilleströms högreståndsinteriörer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Anders Eklöv; [2023]
    Nyckelord :Pehr Hilleström; genre painting; interior scenes; home; household; Eighteenth-century culture; Michael Baxandall; period eye.;

    Sammanfattning : The genre paintings of the artist Pehr Hilleström (1732–1816) are frequently used as illustrations of everyday life in the Swedish late Eighteen-century bourgeois households. The aim of this study is to examine Hilleströms interior scenes as a source to the cultural history of the Eighteenth century in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Hemlig dokumentering på djurfabriker : En receptionsteoretisk fokusgruppsstudie om visuell djurrättsaktivism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tytti Ann-Karen Jussila; [2021]
    Nyckelord :Animal rights activism; moral shock tactics; reception; social media; visual elicitation; cognitive dissonance; Djurrättsaktivism; moralschocktaktik; reception; sociala medier; visuell elicitering; kognitiv dissonans;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats fokuserar på reception av hemlig dokumentation på djurfabriker. Genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer samt med hjälp av visuell elicitering lägger studien fokus vid hur visuella texter kodas av en avsändare och avkodas av en mottagare. LÄS MER

  5. 5. Att berätta bibelns historier för barn : En analys av sex barnbiblars version av uttåget ur Egypten och passionsberättelsen som uttryck för historiebruk med fokus på didaktik, moral och identitetsskapande

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Hultgren Korkis; [2021]
    Nyckelord :narrator; children’s Bibles; fokalisation; use of history; moralization; didactics; identity; berättarröst; fokalisering; barnbiblar; historiebruk; moraliserande; didaktik; identitet;

    Sammanfattning : This paper analyzes two selected passages from six children’s Bibles with respect to their use of the narrator’s voice and focalization. This means that the texts are analyzed with a focus on who is telling the story and from whose perspective it unfolds. LÄS MER