Sökning: "mot ett modeindustri"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mot ett modeindustri.

  1. 1. Mot en hållbar modeindustri med hjälp av Marknadsföring - En kvalitativ studie om hur fast fashion företag kan använda sig av hållbar marknadsföring för att främja hållbarhet inom industrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilde Persson; Matilda Nordström; [2023-09-22]
    Nyckelord :ohållbar marknadsföring; greenwashing; konsumentbeteenden;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker hur fast fashion företag kan använda Gordons ramverk för hållbar marknadsföring i syfte att främja hållbar konsumtion och minska de negativa konsekvenserna för samhället och miljön. Överkonsumtionen inom modeindustrin beror delvis på att produkterna är billiga och produceras för snabb försäljning, vilket leder till ohållbara marknadsföringsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Communication Strategies for Branding of Circular & Sustainable Products in the Fashion Industry : A Case Study of H&M Group

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Syeda Shehreen Fatima; [2022]
    Nyckelord :Circular Economy; Branding; Communication; H M Group; Sustainability; The Fashion Industry; Environmental Impact; Cirkulär ekonomi; Varumärkesbyggande; Kommunikation; H M Group; Hållbarhet; Modeindustri; Miljöpåverkan;

    Sammanfattning : The fashion industry has a significant environmental impact due to its high rate of production and consumption. In order to become sustainable, fashion businesses are making fundamental changes in their business models. LÄS MER

  4. 4. You Are What You’re Wearing : An Analysis of Strategies Promoting for an Environmentally Sustainable Fashion Industry

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Kristina Lindgren; [2022]
    Nyckelord :sustainable fashion; sustainable fashion strategies; sustainable environmental fashion; sustainable fashion industry; recycling environmental impacts; collaborative consumption impacts; impact reduction renewable energy sources;

    Sammanfattning : The fashion industry's progress towards sustainability is often a complex journey and changes within the industry, both ongoing changes and those required to achieve sustainability, cannot be singled out as something only of material considerations or bound to a specific stage within a lifecycle. This paper examines how a selection of environmentally inclined sustainability strategies within the fashion industry, contributes to or counteracts the industry's progress towards environmental sustainability. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i klädindustrin : KappAhls hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens modeindustri har blivit en alltmer globaliserad och komplex värdekedja. Under de senaste åren har ett större antal klädföretag valt att utlokalisera sin produktion med målet att minska kostnader, vilket har inneburit att textiltillverkningen förflyttats till låglöneländer. LÄS MER