Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genomförbarhet och potentiella effekter av digitalt förmedlad dans somrehabilitering för personer med Parkinsons sjukdom : en systematisklitteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Tova Nordström; Linda Lövberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Idag lever ungefär 18 000 personer i Sverige med Parkinsons sjukdom. Sjukdomen gerupphov till både motoriska och icke-motoriska symtom och den rekommenderade behandlingen ärmedicinering och fysioterapeutisk rehabilitering som gång-, balans, och förflyttningsträning. LÄS MER

  2. 2. OPTIMERING AV EN INDIREKT ELISA FÖR DETEKTION AV AUTOANTIKROPPAR VID JUVENIL IDIOPATISK ARTRIT

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Viktor Friberg; [2023]
    Nyckelord :autoantibody; autoantigen; bead-based autoantibody array; ELISA; His-tag; oligoarticular juvenile idiopathic arthritis; PrEST; autoantigen; autoantikropp; ELISA; His-tag; kulbaserad autoantikroppsmetod; oligoartikulär juvenil idiopatisk artrit; PrEST;

    Sammanfattning : Juvenil idiopatisk artrit (JIA) är en autoimmun reumatisk sjukdom som drabbar barn före 16 års ålder. Den vanligaste varianten är oligoartikulär JIA, vilket innebär att den påverkar två till fyra leder med symptom så som svullnad, ömhet, stelhet, rodnad eller nedsatt motorik. LÄS MER

  3. 3. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER

  4. 4. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Karlsson; Johanna Marie Wade; [2023]
    Nyckelord :Preschool; motor development; outdoor environments; risky play; preschool teachers; Förskola; motorisk utveckling; utomhusmiljö; riskfylld lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER

  5. 5. Det digitala skrivandet och handskrivandet i tidig skrivinlärning : En litteraturstudie om vad som händer i den tidiga skrivinlärningen när elever skriver för hand eller med digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lovisa Hultman; Nathalie Benitah; [2023]
    Nyckelord :handskrivande; digitala skrivverktyg; motorik; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen blir en allt större del av vårt samhälle vilket även har influerat den tidiga skrivundervisningen i skolan där handskrivande och det digitala skrivandet i olika grad används i det tidiga skrivandet. Lärare behöver ta ställning till när och hur mycket de två skrivverktygen ska användas i den tidiga skrivundervisningen, då läroplanen Lgr22 menar att båda ska läras ut. LÄS MER