Sökning: "multimodalitet förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden multimodalitet förskola.

  1. 21. Vad händer med berättelsen när boken stängs? En studie av förskollärares syn på sitt pedagogiska arbete med berättelser utanför de fysiska böckerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Eriksson; Ottilia Gyllin; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Literacy; Högläsning; Multimodalitet; Berättelser;

    Sammanfattning : The purpose with the present study is to study a selection of preschool teachers in order to reveal their perspectives on pedagogical work with stories beyond the physical book, and the use of books in a multimodal perspective. The empirical material in the present qualitative study consists of qualitative interviews with semi structural character that has been assessed through a sociocultural perspective as well as literacy and multimodal theories. LÄS MER

  2. 22. IKT som verktyg för främjandet av literacy i förskolan : Förskolepedagogers design för lärande och barns användning av IKT och deras skapande av literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniel Thuresson; Niclas Sörman; [2016]
    Nyckelord :Förskola; IKT; multimodalitet; literacy; design för lärande; design i lärande; affordance; agency; teckensystem; modes; interaktion; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Sover farfar? : En jämförande analys av tio bilderböcker om döden riktade mot förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofia Jakobsson; [2016]
    Nyckelord :Textanalys; multimodalitet; bilderböcker; förskola; döden;

    Sammanfattning : Denna studie är en jämförande textanalys av tio stycken moderna bilderböcker om döden. Undersökningen utgår ifrån ett multimodalt perspektiv kompletterat med narratologiska begrepp. Syftet är att ta reda på hur döden skildras i dessa barnböcker och att analysera vilken betydelse bilder har för berättelsen. LÄS MER

  4. 24. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER

  5. 25. Sökande efter meningspotential-en studie om iPad i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Widfors Hultqvist; Sara Sandström; [2014]
    Nyckelord :Förskola; iPad; meningspotential; multimodalitet; resurs; skärmanknutna medier; implementering; teknik; intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta del av förskollärares tankar om vad som händer när en ny potentiell resurs kommer in i förskolan. iPad är något som nyligen gjort inträde i förskolan och det är iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. LÄS MER